dinsdag 11 oktober 2016

Muziek luisteren tijdens de les

Er ontstond laatst in een vergaderingen de discussie: is het goed om leerlingen muziek te laten luisteren tijdens de les? Op de school waar ik werk is het niet toegestaan om de telefoon zichtbaar te hebben, het gebruiken van een telefoon tijdens de les valt daar ook onder. 

En toch kan het handig zijn om de telefoons wel toe te staan. Ik doe het vrijwel nooit, ook omdat de leerlingen er bij mij niet om vragen, maar tijdens een lesbezoek zag ik dat het luisteren naar muziek tijdens het werken zeker wel nut kan hebben. De leerlingen maken op die manier zelfstandig hun opgaven, wat voor een stukje meer rust in de klas zorgt.

Het heeft natuurlijk ook gevaren om de telefoon toe te staan in de les. Leerlingen raken erdoor afgeleid, zeker als ze een berichtje ontvangen. Het risico is dat hun aandacht wordt verplaatst naar de telefoon in plaats van naar het werk en zo schiet je je doel voorbij.

Ik ben er geen voorstander van om leerlingen muziek te laten luisteren, maar als ik het zou toestaan, is het alleen in de rekenlessen. Hierbij moeten de leerlingen verplicht zelfstandig werken, terwijl ik ze bij wiskunde juist stimuleer om samen te werken. 

Laten jullie de leerlingen muziek luisteren tijdens de les?

Liefs!

2 opmerkingen:

  1. Hoi Elseline,

    Ik ben van mening dat muziek luisteren productiever werkt, dan werken in stilte. Natuurlijk moeten leerlingen uiteindelijk leren dat zij hun examen in stilte maken en soms eis ik dan ook uiterste concentratie tijdens mijn lessen, maar ik laat mijn leerlingen vaker een muziekje luisteren dan niet.

    Wellicht heeft het ook te maken met hoe ik ermee om ga. Ik heb nooit expliciet regels opgesteld, maar leerlingen weten dat de mobiel weg moet zijn en pas tevoorschijn mag komen wanneer ik dat wil. Op deze manier behoudt ik de controle, maar ben ik ook geen dictator.
    Overigens heb ik wel degelijk al een paar keer een mobiel afgepakt, dus dat is dat je dan voor jezelf moet beslissen.

    Groetjes, Halbe!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi!

    Ik laat de leerlingen soms wel en soms geen muziek luisteren: ze moeten het altijd eerst vragen of ik geef het ze aan. Qua productiviteit gaat het prima met een muziekje in, dat past ook wel bij deze tijd denk ik. Soms is het wel lastig om weer contact te maken als ze twee oortjes in hebben, maar over het algemeen werkt het fijn!

    BeantwoordenVerwijderen