donderdag 25 augustus 2016

Leerlingen vs. vergeten spullen

Moe word ik ervan, leerlingen die hun spullen niet meenemen naar de les. Een paar missende geodriehoeken hier, veel leerlingen zonder rekenmachine daar... Vier jaar lang heb ik met twee verschillende systemen gewerkt, maar dit jaar besloot ik het anders te doen.

Het eerste systeem was simpel. Iedere leerling krijgt aan het einde van een periode een 10 als extra cijfer. Elke keer dat een leerling iets vergat, ging er een half punt van het cijfer af. Het werkte erg goed. Leerlingen waren eerlijk wanneer ik vroeg wie wat niet bij zich had, en ik noteerde het allemaal netjes in mijn map.

Toch wilde ik er iets op aanpassen. Ik wilde namelijk ook schriften controleren. Niet op het meenemen van het schrift, maar op de netheid, op de berekeningen, op de eisen die ik stel bij een assenstelsel e.d. Vorig jaar deed ik het als volgt: iedereen krijgt een 7,0. Elke keer dat een leerling iets vergeet, gaat er een half punt af, maar elke keer dat een leerling zijn schrift perfect in orde had, ging er een half punt bij. Ik controleerde het schrift elke week. Daar zaten twee nadelen aan, merkte ik. Ten eerste was het een hoop gedoe om elke week bij iedereen het schrift te controleren, zeker toen mijn stagiaire twee van de drie/vier lessen per week overnam. Ik moest alles in één of twee lesuren doen en dat was niet haalbaar. Ten tweede controleerde ik het veel vaker dan zes keer per periode, waardoor leerlingen gemakkelijk vier keer een boek konden vergeten zonder daarvoor gestraft te worden. 

Dit jaar doe ik het dus anders: ik controleer niet meer of leerlingen hun spullen meenemen naar de les. Vandaag heb ik wel voor het idee alles genoteerd, de klas streng toegesproken dat een eigen geodriehoek en eigen rekenmachine echt verplicht is in de les... Maar meer doe ik er niet mee. Dan maar lenen van anderen... Echter geldt vanaf dit schooljaar wel dat ik mijn spullen niet meer ga uitlenen aan leerlingen, en al helemaal niet op toetsen. Vorig jaar heb ik te veel geodriehoeken moeten bijkopen en dat grapje was wel erg duur.

Ik ben benieuwd of er andere docenten meelezen die een ideaal systeem hanteren. Dus vertel: wat doen jullie met leerlingen die hun spullen vergeten?

Liefs!

4 opmerkingen:

  1. Beste Elseline,

    Ik geef weliswaar geen wiskunde, maar natuurkunde, maar ik herken de irritaties.
    Ik hanteer geen beloningssysteem, simpelweg omdat het teveel tijd kost, zoals je zelf hebt ontdekt.

    Vorig schooljaar hanteerde ik een boetesysteem. Elke keer dat een leerling iets vergat (pen/rekenmachine/binas/schrift/rekenmachine) kwam er een kruisje achter de naam van die leerling. Bij 3 kruisjes krijgt iemand strafwerk. Niet veel, 5x 5 strafregels.
    Daarna begint het riedeltje opnieuw met als verschil dat 3x kruisjes leidt tot 10x 5 strafregels. En die keer daarop 15x strafregels etc.
    Bij de meeste leerlingen had dit wel een effect. Een enkeling bleef maar zijn boeken vergeten (ADHD), waarop ik besloot de ouders in te lichten.

    Enige nadeel aan dit systeem is de administratie. Ik heb dit systeem al gauw verslonst, waardoor aan het einde van het schooljaar leerlingen toch met enige regelmaat hun spullen vergaten.

    Maar goed, aan het begin van het schooljaar had het een afschrikwekkend effect, dus dit jaar ga ik het opnieuw invoeren met één verschil: ik begin bij 2 en dit verdubbeld zich bij elke 3 kruisjes.
    Dus ik ben benieuwd of dit effect gaat hebben :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Halbe,

    Bedankt voor je reactie!

    Mijn docent op de middelbare school had dat systeem ook, maar dan ging het alleen over het nietgemaakte huiswerk. Ik wilde dat systeem ook gebruiken, maar alle opvoedkundigen om me heen schreeuwden het woord "BELONEN" maar al te vaak. Daarom heb ik er iets aan gekoppeld waardoor ze ook werden beloond als ze wel iets goeds deden.

    Overigens vraag ik me wel af... Is 'boeken vergeten' een symptoom van ADHD? Ik vind dit zelf geen excuus. Het lijkt mij dat desnoods ouders kunnen meehelpen om een tas in te ruimen. Toch?

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had idd ook een bakje met geodriehoeken, linialen, pennen en een rekenmachine, maar het werd steeds minder (leerlingen "vergaten" het terug te leggen) en leerlingen kregen steeds meer het idee dat ze het toch wel op school konden lenen. Dus dat ga ik dit jaar niet meer doen. Wat mijn leerlingen vooral lastig vinden is dat ze dingen als een passer bijna nooit nodig hebben en het daardoor thuis laten en het dan opeens toch moeten hebben. Toch ga ik dit jaar eisen dat ze alle wiskunde spullen altijd bij zich hebben. Ga dit ook steng controleren in het begin tot dat iedereen het op orde heeft en in het klassenboek bijhouden wie zijn spullen niet op orde heeft, zo heeft de mentor er ook gelijk kijk op. Om uiteindelijk een schema bij te houden hoe vaak iets vergeten wordt vind ik wel een goed idee. Onze leerlingen krijgen ook voor elk vak een werkhouding op het rapport misschien kan ik dat daarin meenemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ideaal om dit soort dingen op het rapport te vermelden, al lijkt het me een hele administratie voor iedereen om van alle leerlingen alles bij te houden.
    Ik merk overigens wel dat nu ik mijn eigen spullen niet meer uitleen dat er meer leerlingen zijn die wel gewoon hun spullen meenemen. Waarschijnlijk omdat die back-up er niet meer is. Dus als ik je een tip mag geven: niks meer uitlenen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen