donderdag 11 december 2014

Werkvorm: bonuspunten verdienen

Afgelopen dinsdag heb ik het werkblad over de cirkeldiagram weer eens uit de spreekwoordelijk kast geplukt. Het was de eerste keer dat ik met mijn mentorklas in groepjes heb gewerkt (en ook überhaupt de eerste keer dat ik dit schooljaar in groepjes heb gewerkt!), dus het was even spannend. De eerste twee minuten van de les heb ik de leerlingen dan ook even laten wennen aan het idee. Maar daarna verliep het perfecter dan perfect.

Het zal ook wel hebben geholpen dat ik beloofde dat het groepje dat het beste zou samenwerken én goed werk zou afleveren, een half punt extra zou krijgen bovenop het komende proefwerkcijfer. Drie van de vijf groepjes hebben dan ook écht goed samengewerkt. De andere twee verliepen wat moeizamer, maar zelfs in die groepjes werd er gewerkt én werden de opdrachten keurig ingeleverd.

Ik had het werkblad aangepast t.o.v. het vorige jaar. Ik geef nu les aan een 2vwo-klas, vorig jaar was dit in 2havo. Ik heb er tips tussenuit gelaten en ik ben niet begonnen met theorie. Ik heb er verwijzingen naar het theorieboek in gestopt, zodat ze zelf konden puzzelen hoe je een histogram en een cirkeldiagram moet tekenen. En dat lukte bij alle groepjes heel goed.

Ik hoorde een leerling tegen haar klasgenoten zeggen "dat dit echt een leuke les is". Ze dacht dat ik buiten gehoorafstand stond, maar stiekem stond ik met een big smile te genieten van haar compliment. Hoewel ze een van de weinige leerlingen was die dit hardop zei, weet ik wel dat de rest van de klas dit ook een leuke opdracht vond. Samenwerken in groepjes, werken aan een werkblad i.p.v. de huiswerkopdrachten uit het boek, smarties eten en bonuspunten verdienen. Wat is er nu leuker dan dat?

Ik ga kijken of ik elk hoofdstuk zo'n opdracht kan maken met een werkblad waarbij ze bonuspunten kunnen verdienen. En misschien is het ook leuk om één dag per week in groepjes te werken. Dan niet aan een leuke opdracht, maar gewoon het huiswerk. Volgens mij vinden ze het al heel leuk om in groepjes te zitten. Ik denk dat ik dit als voornemen voor 2015 maak: één dag per week in groepjes werken.

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten