zondag 9 november 2014

Dichtbij het werk wonen

Ik heb altijd geroepen dat ik niet dicht bij mijn werk wilde wonen. Dan kan ik nooit eens echt mezelf zijn als ik op straat loop, ik moet opletten met wat ik zeg en in de supermarkt zal ik op moeten letten met wat ik in mijn karretje gooi. "Kijk hoeveel repen chocola en zakken chips mevrouw Snelten koopt!"

Nu ga ik op een kwartier fietsen vanaf mijn werk wonen. In dezelfde stad, midden in een wijk waar ook heel wat leerlingen wonen. Eén van mijn mentorleerlingen woont zelfs drie straten achter me. Ik ben er best een beetje bang voor. De boodschappen zal ik voornamelijk op mijn vrije woensdag doen, uit eten zal ik misschien eerder in een andere stad doen en winkelen zal ik waarschijnlijk in mijn huidige woonplaats doen. Toch zitten er ook veel voordelen aan het dichtbij het werk wonen.

  • Kortere reistijd, uiteraard. In plaats van een uur doe ik er nu een kwartier over. Dat scheelt een hoop!
  • Ik ben niet meer afhankelijk van het openbaar vervoer, maar ik zal òf met de scooter gaan, òf met mijn (nieuwe!) fiets. Geen vertragingen meer, geen sneeuw op het wegdek, geen overvolle coupés of lege OV-chipkaarten...
  • Het gebeurt vaak genoeg dat ik uren moet wachten. Bijvoorbeeld voor een tafeltjesavond, een ouderavond, een schoolfeest of een vergadering. Ik kan dat wachten gewoon thuis doen!
  • Ik zal vaker vrijwillig naar mijn werk gaan. Bijvoorbeeld de laatste week van de zomervakantie om wat voorbereidend werk te doen, maar ook zal ik me vaker opgeven voor schoolfeesten of andere leuke naschoolse activiteiten.
  • Geen reiskosten. Fietsen is gratis en tien minuten op de scooter (die ik hopelijk niet snel zal gebruiken) kost nagenoeg niets. Wat zal ik een hoop geld overhouden!
Er zitten ongetwijfeld nog meer voordelen aan, maar dit zijn voor mij de vijf belangrijkste.

Liefs!

1 opmerking: