zondag 31 augustus 2014

Wanneer leg je de regels aan de leerlingen uit?

Bezoekster Susanne zette mij aan het werk. Ze schreef in een reactie of ik tips heb voor de eerste lessen van het schooljaar en ze vroeg specifiek hoe en wanneer ik de regels aan mijn leerlingen uitleg. Ik heb diep in mijn geheugen moeten graven, maar ik kan me niet meer goed herinneren hoe ik dit vorig jaar heb gedaan.

Gelukkig heb ik mijn blog. Ik zocht op 'eerste les' en ik kwam hier terecht. Wat is het toch handig om een blog bij te houden en tips te schrijven die je later zelf ook weer kunt gebruiken! Over het uitleggen van de regels schreef ik het volgende:
Alle regels opsommen en over laten schrijven is wat hard, maar maak de leerlingen wel goed duidelijk wat wel mag en vooral wat niet mag. Zo kun je altijd nog refereren naar de eerste les. (‘Weet je nog, dat ik in de eerste les zei dat kauwgom binnen deze muren niet is toegestaan?’)
Oké, volgens de Elseline van vorig jaar leg je de regels dus in de eerste les uit, en dat is niet eens zo'n gek idee. Het nadeel is dat de leerlingen de eerste dag al heel veel informatie (en indrukken) op zich afkrijgen en dat het een en ander wel vergeten zal zijn. Maar iets is pas een probleem als er geen oplossing voor is. Herhaal deze regels iedere dag, iedere les. Stamp ze erin, op een subtiele manier, en zorg ervoor dat de leerlingen deze regels als gewoonte gaan zien.

Om wat voor regels kan het gaan? Ik weet nog dat één van mijn regels van vorig jaar was dat de leerlingen hun stoel moesten aanschuiven. De eerste keren heb ik dit gezegd, dat herinner ik me nog goed. Maar zodra ik vergat dit te vermelden, en dat gebeurde misschien na een paar weken al, moest ik ook zelf alle dertig stoelen en tafels weer recht zetten.
Een andere regel kan zijn het opsteken van de vingers. Wanneer je een klassikale vraag stelt, zeg er dan meteen achteraan dat de leerlingen hun vinger op moeten steken wanneer ze het antwoord weten.  Herhaal dit en blijf dit ook een tijd lang herhalen. Hopelijk zit het er dan na een maand helemaal in.

Belangrijk is in de eerste les ook de leerlingen uit te leggen waarom je die regels handhaaft. Waarom mogen ze geen kauwgom? Omdat het er asociaal uitziet en de kauwgom onder de tafels en stoelen wordt geplakt. Waarom moeten de leerlingen hun vinger opsteken? Omdat het anders een kippenhok wordt. Waarom moeten ze hun stoel aanschuiven? Het ziet er netter uit voor de volgende groep die het lokaal inkomt. 

Even kort samengevat: 
- Leg de regels tijdens de eerste les uit aan de leerlingen
- Vertel ook waarom je deze regelt hanteert
- Herhaal de regels zo lang als het nodig is (en dat is LANG!)

Susanne, ik hoop dat je iets aan deze post hebt gehad. Laat me zeker weten hoe het is verlopen in je lessen, want ik ben heel nieuwsgierig.

Weet jij ook niet hoe je iets moet aanpakken dat met lesgeven te maken heeft? Stuur mij een e-mail naar elselinesnelten@gmail.com of laat een reactie achter onder een blogpost. Ik zal er dan over schrijven. Ik zeg niet hóe het moet, ik vertel alleen hoe ík het zou doen en wie weet heb je er iets aan!

Liefs!

2 opmerkingen:

  1. Hoi Elseline,

    Hartelijk dank voor je antwoord! A.s. woensdag gaat het toch echt beginnen.. Ik hoop dat ik net zo'n goede docent wordt als jij. En je wordt vast een hele leuke mentrix (Verjaardagskaarten sturen? Ik heb nog nooit een mentor gehad die zo attent was..)!

    Groetjes,
    Susanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Susanne,

      Bedankt voor je lieve berichtje. Het vrolijkte me direct op toen ik het zondagavond las.
      Heel veel succes morgen! Laat je weten hoe het gegaan is?

      Groetjes!

      Verwijderen