donderdag 21 augustus 2014

Veranderingen hoeven niet slecht te zijn

Komend jaar gaat er veel veranderen. Ik heb het er al meerdere keren over gehad, maar de drie grote dingen die gaan veranderen, zijn het mentoraat, de opleiding en zeer waarschijnlijk ook een verhuizing.

Ik heb er zin in, maar ik ben er tegelijkertijd ook zo ontzettend bang voor. Mijn leven zal er zo anders uit zien. Ik ben tevreden met het leven dat ik nu heb. Al leef ik in een klein huis, al mis ik het studeren... Het is goed zoals het is. Waarom zou ik dat willen veranderen? Het is een beetje als plastische chirurgie: ik zou nooit in een goed lichaam snijden, dus waarom zou ik dan mijn fijne leven wel willen veranderen? Dan kan het toch alleen maar mis gaan, met alle risico's die veranderingen met zich meebrengen?

Mijn vriend deed me mijn ogen openen. 'Veranderingen hoeven niet altijd slecht te zijn,' zei hij. En dat is natuurlijk ook zo. Dat ik mezelf nu weer in een driejarige studie ga gooien, is voor een goed doel. Een uitdaging, een beter salaris, wie weet wel nieuwe vriendschappen en een opstapje naar mijn eigen bijlesbedrijf. Hoe meer kennis je hebt, hoe meer je kunt vragen.

Dat we gaan verhuizen, is sowieso voor een goed doel. Ik zie het klussen en het verhuizen absoluut niet zitten, maar ik vergeet te denken aan alles wat ik er voor terug krijg. Een betere leefomgeving, een eigen werkplek, een tuin en hopelijk in de toekomst (als ik mijn vriend nog duizend keer lief aankijk) een kat om mee te knuffelen.*

Mentoraat lijkt op het eerste gezicht ook alleen maar slechte dingen met zich mee te brengen. Zeurende ouders, huilende leerlingen, gedoe met collega's en heel veel tijd en energie. Maar ik vergeet dat er ook leuke dingen aan zitten. Zo heb ik nu al alle verjaardagen van mijn mentorleerlingen in mijn agenda geschreven en ben ik van plan alle leerlingen een kaartje te geven wanneer ze jarig zijn. Mits ik een eigen lokaal heb, zal ik ook vlaggetjes ophangen. En de leerlingen die in de vakantie jarig zijn, krijgen gewoon een kaartje thuisgestuurd. Er ligt al een geschreven kaart naast me te wachten om gepost te worden. Die jongen is aanstaande maandag jarig en ik heb (godzijdank!) nog een week vakantie. Hoe zal hij reageren als hij ziet dat hij een kaartje van zijn aanstaande mentor heeft gekregen? Ik hoop op deze manier in ieder geval al één paar ouders voor me te winnen!

Dus: veranderingen hoeven niet slecht te zijn. Dat is de quote die ik als eerste in mijn agenda heb geschreven. Op internet heb ik gezocht naar andere inspirerende quotes. Er was een tijd dat ik ook quotes in de zijbalk op deze blog plaatste, maar daar ben ik vanaf gestapt. Maar wie weet zet ik eens een inspirerende quote middenin een artikel!

Liefs!

* Ik pas op het huis van mijn tante. Er lopen hier drie katten rond, waarvan één een absolute schootkat is. Ze heeft een gebruiksaanwijzing en je moet haar absoluut niet boos maken, maar echt waar, ze is zo lief! Ik hoef maar te fluiten of ze komt op mijn schoot liggen. Ik vind lezen heerlijk, maar lezen met zo'n lieve, knorrende kat op schoot is nog veel leuker! En nu ben ik verliefd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten