woensdag 25 juni 2014

Lief dagboek #2

Lief dagboek,

Het is nu tien voor vijf en ik lig in bed. Op de terugweg had ik ineens zo’n zin om even tijd voor mezelf te nemen, dat ik thuis direct mijn bed in ben gedoken. Vergezeld met twee crackers en een groot fles water (ja, dieetpoging zoveel), mijn laptop, mijn telefoon, mijn iPad en een boek lig ik hier te chillen. Even bijkomen van vandaag en over alles nog even goed nadenken.

Nadenken, waarover? Over Simon, de jongen die stiekem de deur op slot draaide terwijl nog niet alle leerlingen het lokaal binnen waren. Het is al eerder in deze klas gebeurd dat de deur “ineens” op slot zat, dat was bij de docent van Frans. Omdat niemand wilde toegeven, moest de hele klas een les nablijven. (Dat is uiteindelijk niet gebeurd, maar oké.)
‘Helaas voor jou heb ik het nu wel gezien,’ zei ik toen ik Simon even apart op de gang zette. ‘Vanmiddag blijf jij het achtste uur na.’

Simon heeft de rest van het uur heel boos gekeken. Ik heb de klas in stilte laten werken (niet om dit voorval overigens) en tijdens die vijfendertig minuten rust heb ik kunnen nadenken. Is een lesuur nablijven wel een gepaste straf? Zal ik hem anders alleen een opstel laten schrijven? Of zal ik hem gewoon zeggen dat één lesuur boosheid wel genoeg straf is? Ik besloot voor de laatste optie te gaan.

‘Je ziet er boos uit, Simon,’ zei ik tegen hem, nadat ik hem weer apart op de gang had genomen. ‘Ben je boos op mij of op jezelf?’
‘Op u,’ zei hij, wat me enorm verbaasde. Als ik twee keer hetzelfde geintje flik en bij de tweede keer niet zo makkelijk onder straf uit kom, zou ik toch vooral boos zijn op mezelf. En spijt hebben, dat vooral.
Ik legde dit aan hem voor, maar hij was nog steeds boos op mij. ‘Door u kan ik niet leren voor de repetitieweek.’ Ik schrok van zijn uitspraak? Heb ik hem gedwongen om die deur op slot te draaien? Laat me niet lachen!

‘Ik ben vandaag na het zesde uur al klaar, ik heb bij nader inzien geen zin om twee uur langer te blijven omdat jij een deur op slot hebt gedraaid. Morgen in de les maken we een afspraak om op een ander moment dat uur in te halen, een dag dat mij wel goed uitkomt. En neem je boeken mee, dan kun je mooi tijdens dat uur gaan leren voor de proefwerken van komende week.’

Gelukkig waren de mentor en afdelingsleider het met me eens.

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten