woensdag 21 mei 2014

Tip: Denk na over jezelf (#40)

De tijd van solliciteren is aangebroken, misschien ben ik zelfs al een beetje laat. Vandaag komt er een tip die voor een groot deel met solliciteren te maken heeft. Deze komt uit het hoofdstuk ‘De juiste baan’.
 
Hoofdstuk 29, tip 1: Denk na over jezelf
‘Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik? Waar pas ik?’ Dat zijn de vier vragen die je jezelf moet stellen. Ga na wat je tot nu toe gepresteerd hebt en bedenk welke kwaliteiten je daarvoor nodig had. Bespreek met goede vrienden en familieleden wat zij als jouw specifieke eigenschappen en vaardigheden zien. En wat kreeg je te horen tijdens je opleiding van medestudenten, docenten en stagebegeleiders? Dank vervolgens ook eens terug aan het begin van je studie. Waarom heb je ook alweer voor dit vak gekozen? Het belangrijkste: ga niet uit van de banen die beschikbaar zijn, maar bedenk waar je enthousiast van wordt.



Bij het voorbereiden van mijn sollicitatiegesprek vond ik het bedenken van (positieve) eigenschappen absoluut het moeilijkste ding. Ik ben altijd bang dat ik dan arrogant over kom als ik iets positiefs over mezelf. Of dat ze me meteen afwijzen wanneer ik negatiefs noem.

Toch is dat absoluut niet het geval. Werkgevers zijn juist benieuwd naar jouw positieve kanten, dus schaam je er niet voor om deze punten vooraf te bedenken en op te noemen tijdens hét gesprek. 

Het laatste zinnetje in deze tip is heel belangrijk. Zoek niet alleen naar vacatures, maar ga eerst op zoek naar scholen die bij je passen. Op wat voor school wil je lesgeven? Aan welk niveau? Een gelovige school of juist niet? In de buurt, of liever wat verder weg? Maak eerst een lijstje met eigenschappen waar de school aan moet voldoen en ga dan pas op zoek naar een eventuele vacature. Niets is zo erg om ergens te werken waar je het helemaal niet naar je zin hebt.

Ga je binnenkort solliciteren? Op mijn blog staan sollicitatietips, wie weet heb je er iets aan! Succes.

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten