maandag 26 mei 2014

Klas 1C

Vandaag behandel ik mijn derde brugklas. Deze brugklas boft met een hele leuke mentor, waardoor de leerlingen automatisch ook een stuk leuker zijn. De mentor van deze klas is dit jaar begonnen als mentor en ik moet absoluut mijn complimenten geven: hij doet het geweldig! Hij is heel erg begaan met de kinderen in zijn klas, gaat er direct achteraan als je ergens commentaar op hebt en spreekt de docenten ergens op aan als hij wil weten hoe een kind het in de andere lessen doet.
De leerlingen worden dus absoluut in de gaten gehouden door de mentor. Dat merk je in de les, want zodra iemand iets doet wat niet door de beugel kan, komt diegene de les erna direct zijn/haar excuses aanbieden. Je merkt ook meteen verandering in gedrag, omdat hij/zij aangesproken is door de mentor. Je zou kunnen zeggen dat ze klein worden gehouden, maar dat is niet zo.
Alle leerlingen krijgen van de mentor de ruimte om te ontdekken wie ze zijn. Ze krijgen de kans om fouten te maken, maar leren ook zeker hoe ze dit goed moeten maken. Ik merk aan de leerlingen dat ze het fijn vinden om deze man als mentor te hebben. Ze praten altijd vol lof over hem.
De leerlingen zelf zijn schatjes. Er zitten wat leerlingen in die niet op het juiste niveau zitten of die door andere problemen het niveau niet aankunnen, maar zelfs zij doen hun best. Ze zijn makkelijk te corrigeren, net als de rest van de klas. Na één waarschuwing gedragen ze zich meteen.
Wat ik wel een nadeel van de klas vind, is dat er veel meisjes in deze klas zitten die continu bevestiging zoeken. Het is een slimme klas, maar toch ben ik met de uitleg altijd twee keer zo lang bezig dan bij een andere brugklas. Alle mogelijke vragen die gesteld kunnen worden, worden gesteld. Natuurlijk moet iedereen de vragen kwijt kunnen, maar ik word er – net als zeker 50% van de klas – wel heel moe van. Ik weet ook niet goed hoe ik dit zou kunnen beperken (hmmm… intervisie-onderwerp?). Het zit in de persoonlijkheid van deze (voornamelijk) meisjes.
Toch ben ik heel positief over deze klas. Die meisjes zijn echt schatjes en ook om de jongens kan ik altijd heel goed lachen. Ik ga ze echt missen volgend jaar, mocht ik ze niet meer in de klas hebben.
Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten