maandag 10 maart 2014

Een dag uit mijn docentenleven #8

Ik was al bijna vergeten om mijn dag tot in de puntjes op te schrijven om daar een blog over te schrijven. Afgelopen donderdag bedacht ik weer dat ik dit eens moest gaan doen. Snel schreef ik in mijn telefoon de gedachten van eerder die ochtend op en kon ik beginnen met het letten op alle gedachten!

Donderdag 6 maart 2014
5.20 Brrr, wat een stomme droom! Ik ga nog heel even verder slapen. Hopelijk droom ik dan wat gezelliger.
6.02 Goedemorgen!
6.18 Tegenwoordig vertrek ik op de fiets naar de tramhalte. Drie minuten fietsen, maar ik hoe er niet van om in het donker te lopen. Ik heb dan altijd het idee dat ik word achtervolgd door vreemde figuren. Bovendien heb ik nu zo goed als geen conditie meer over, dus ik moet echt wat vaker de fiets maken. Nu zijn het nog stukjes van een paar minuutjes, maar ik hoop bij beter weer naar het station te fietsen.
6.50 De trein heeft vijf minuten vertraging, waardoor ik me niet hoef te haasten. Ik ga alsnog de overstap niet halen, maar ach. De laatste weken heb ik die hoop opgegeven.
8.31 De les in de brugklas is niet heel bijzonder. We zijn nu echt de stof aan het afronden voor de toets, dus ik ga heel veel tijd overhouden volgende week. Daar moet ik iets voor verzinnen!
8.57 Pfff, wat een saaie klas is dit toch. Gaat de bel al? Please?
9.24 Voor een privédingetje wil ik wat leerlingen interviewen. Ik kies uit mijn leukste brugklas wat leerlingen uit die ik de volgende dag ga interviewen. Ik heb er zin in!
10.04 Tijdens mijn uitleg aan brugklas 3 gaat de deur open. De drukste (en vervelendste) leerling uit de klas stapt binnen. Ik was juist zo blij dat hij dit uur naar de tandarts moest, maar helaas…
10.06 Wow, de jongen gaat zitten, pakt zijn spullen en schrijft mee met de aantekening. Wat heeft de tandarts met hem gedaan?
10.13 Oké, ik sta echt perplex. Normaal zou ik heb allang vijftig waarschuwingen hebben gegeven, maar nu heb ik nog niet één vervelend woord hoeven zeggen.
10.17 Ik geef de jongen een compliment. Zoals hij zich nu gedraagt, is het echt een schatje. Ik bid in stilte dat hij vanaf nu elke dag zo lief is.
10.27 De laatste minuten van de les besluit ik langs te lopen met de snoeptrommel. ‘Omdat Kevin zo goed heeft gewerkt,’ zeg ik tegen de klas. Zijn klasgenoten bedanken Kevin en ik zie hem glimlachen. Yes!
10.28 En drie keer raden wie een extra snoepje mag pakken… Kevin!
10.35 In de personeelskamer staan grote schalen met heerlijke traktaties. Moorkoppen, tompouces… Juist op de dag dat ik besloten had om te minderen met al dat slechte eten. Ik loop langs, snuif de geur op en loop vervolgens toch maar door naar de koffieautomaat. Voor mij gewoon koffie met een saaie rijstewafel. Keuzes, keuzes…
10.41 Of moet ik nu eigenlijk blij zijn met die traktaties? Het is best een overwinning dat ik niet heb genomen.
11.12 In mijn tussenuren werk ik wat toetsen uit, ik maak een start aan het verzinnen van een activerende werkvorm (wat moet ik in al die lessen doen?) en geniet van nog twee rijstewafels. Hoewel, genieten?

13.11 In mijn 2havo-klas is er een jongen afwezig, de jongen die het meeste aandacht opeist. De jongen is best oké (ookal heeft hij een enorme muur om zich heen, hij kijkt me ook nooit aan als ik tegen hem praat, ik heb ook altijd het idee dat ik niet tot hem door kan dringen als ik tegen hem praat (hij draagt een nogal grote rugzak, als je begrijpt wat ik bedoel)), maar het is voor mij en zeker voor de klas heel fijn dat hij er vandaag niet is. Even een rustige les, waarin iedereen de aandacht kan krijgen die hij/zij nodig heeft.
13.27 Ik bof echt met mijn klas. Ze zijn af en toe strontvervelend, maar ze hebben totaal geen kwaad in zich. Het zijn pubers, ze zijn soms wat druk en ongeconcentreerd, maar wat maakt het uit? Dit zijn de liefste kinderen van de hele school en ik vind het wat dat betreft heel jammer dat we al op de helft van het jaar zijn. Ik wil ze volgend jaar niet missen!
13.50 Tijd voor het laatste uur die dag: een studieles. Alle leerlingen uit de tweede klas die extra hulp nodig hebben voor wiskunde komen mijn lokaal in. Ook dit zijn schatjes. Er is één meisje dat constant strafwerk en rode kaarten krijgt van mijn wiskundecollega en ik snap echt niet waarom. Ze zal in de klas wel een heks zijn, maar bij mij is ze zo lief, leuk en gezellig. Toch best jammer dat ik haar maar één uur per week zie.
15.00 We eindigen de dag met een vergadering. Ik kan me soms echt ergeren aan een collega van mij. Gelukkig is ze er maar tijdelijk…
15.35 Frisse lucht! Ik loop richting het station en bekijk ondertussen het lijstje met alles wat ik morgen moet doen. Het lijstje is enorm en ik weet uit ervaring dat zo’n lijstje alleen maar langer wordt naarmate de dag vordert. Bleh.
15.54 Het is zo jammer dat sommige mensen pissig kijken wanneer je naast hen komt zitten. Ik ben bijna in staat om te vragen of ze voor twee plaatsen hebben betaald. Jammer dat ik dat lef dan weer niet.
16.51 Thuis! Ik gooi mijn tas op de grond, mijn jas hang ik aan de kapstok, mijn schoenen trap ik uit en ik plof neer op de bank. Mijn vriend staat vanavond achter het fornuis, dus het relaxen kan beginnen!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten