Vandaag weer iets nieuws: geen intervisieartikel over het
lesgeven of over de leerlingen, maar over één van mijn collega’s. Ik denk dat
ik dit verreweg het lastigst vind om een oplossing voor te vinden, maar ik doe
mijn best.
De situatie
Tijdens het lesgeven in mijn 2havo-klas hoor ik iets raars:
hun docent Duits heeft tegen een (best wel volle) klasgenoot gezegd dat hij met
zijn dikke kont op een stoel moest gaan zitten. En toen een meisje heel even
niet oplette, heeft hij haar schrift van haar tafel gepakt en door het
klaslokaal gegooid. De leerlingen vonden dit nogal overdreven (en respectloos
naar de jongen toe!) en daar ben ik het helemaal mee eens. Zo ga je niet met
leerlingen, hun gevoel en hun spullen om.
De hulpvraag
Wat zou ik, als collega van deze leraar Duits en als docent
van deze leerlingen, moeten doen om ervoor te zorgen dat deze leerlingen zich
veilig voelen in het lokaal?
De mogelijke oplossingen
1. Praat nog eens met de leerlingen, maar dan niet in een
lessituatie. Roep de leerlingen in de pauze langs vraag naar wat er precies
gebeurd is. Bedenk vervolgens oplossingen, samen met de leerlingen, en laat de
leerlingen het gesprek aangaan met hun docent Duits.
2. Ga verhaal halen bij deze collega. Is het wel echt zo
gebeurd, of hebben de leerlingen de waarheid verdraaid? Ik geloof absoluut niet
dat deze leerlingen dit gelogen hebben, want ik hoor vaker verhalen van deze
man. Bovendien schrijft hij naar mijn mening te vaak negatieve (en kwetsende!)
opmerking in het klassenboek over deze leerlingen.
3. Leg het probleem neer bij iemand die er meer mee kan. De mentor zou er samen met de leerlingen én de collega over kunnen praten. De afdelingsleider heeft misschien vaker dit verhalen gehoord over deze collega en misschien kan hij zo ook een link leggen tussen de uren afwezigheid van de “leerling met de dikke kont” en deze opmerking.
4. Bemoei je er niet mee. Misschien maak je het probleem alleen maar groter door er weer over te beginnen. Wacht tot je weer zo’n verhaal van een leerling hoort en ga dan pas actie ondernemen. Alle docenten zeggen of doen wel eens iets waar ze later spijt van hebben.
5. Neem contact op met je begeleidster van vorig jaar en vraag haar hoe je zou moeten handelen. Ze heeft dit wellicht vaker meegemaakt en weet precies wat wel en niet handig is om te doen. Bovendien kun je haar alles in vertrouwen zeggen zonder dat het uitkomt.
Ik weet nog niet wat ik ga doen – waarschijnlijk optie 4 –
maar ik hoop dat er snel een staartje komt aan dit verhaal. Naar mijn mening
mogen dit soort opmerkingen absoluut niet gemaakt worden, zeker niet op een
school met een streng pestbeleid. Als je leerlingen op hun donder geeft bij dit
soort opmerkingen, zouden docenten nog tien keer strenger aangepakt moeten
worden, aangezien zij het goede voorbeeld horen te geven.
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten