maandag 10 februari 2014

Een dag uit mijn docentenleven #5

Vandaag zet ik een verslag online van afgelopen vrijdag, een dag voor het weekend. Ik merkte dat ik bij mijn vorige keren vooral over een dinsdag en donderdag had geschreven. Nu dus een keer een leuke dag van de week!

Vrijdag 7 februari 2014
6.20 Chill. Mijn wekker gaat, maar ik hoef er pas over 20 minuten uit. Ik loop even naar de wc, maar kruip daarna weer snel mijn warme bed in.
6.46 Oké, nu moet ik er wel echt uit. Ik werk snel alle punten van mijn lijstje af. Eten pakken om mee te nemen, tanden poetsen, aankleden...
6.56 Ik ben nu al klaar om de deur uit te gaan, terwijl ik om 7.07 uur pas weg hoef. Weet je wat, ik smeer mijn make-up nu alvast op, dan hoef ik dat niet in de tram te doen.
7.06 Ik zeg nog even snel mijn vriend gedag en loop dan de trap af naar de voordeur. I am ready to go!
7.15 Ik ben bijna bij de tramhalte als ik mijn tram zie rijden. Whut?! Waar komt die zo snel vandaan? De app van 9292 zei dat de trein pas om 7.21 kwam. Rennen!
7.46 Gerend voor de tram, gehaald, gerend voor de trein, ook gehaald. En het is ook nog eens vrijdag. Is dit mijn geluksdag?
8.59 Dit is echt heel gek. Ik geef nu al een paar jaar les en ik voel nu ineens de zenuwen opkomen alsof het de eerste keer is dat ik voor de klas sta.
9.25 Mijn 2havo-leerlingen zitten geconcentreerd te werken. Ik kijk naar ze met een tevreden glimlach. Waar waren die zenuwen ook al weer voor?
10.07 Van mijn brugklasleerlingen hoor ik een klachten over een collega, een andere dan de vorige keer. Hij spreekt onduidelijk Nederlands en houdt zich niet aan de regels (een toets plannen op een huiswerkvrije dag). Ik weet niet zo goed wat ik er mee moet, maar ik adviseer de leerlingen om te gaan praten met deze docent.
10.47 In de pauze heb ik een gesprek met een leerling uit 2havo. Hij wil graag naar een extra studieuur wiskunde, maar ik wil hem hiervoor geen toestemming geven. Ik leg de leerling uit dat hij eerst in de les moet bewijzen dat hij wel echt een voldoende wil halen. Pas als hij in de les werkt, verdient hij bijles. Hij begrijpt me en belooft beterschap. Ik hoop het.
11.35 Ik ben op mijn helft van mijn tussenuur, maar ik heb geen flauw idee wat ik kan doen. Alles is al gedaan!
11.37 Ik ga wel een kopje thee halen...
11.51 Nog even ruim twee uur knallen en dan richting huis. Weekend! Ik heb al een hoop plannen voor vanavond, allemaal achter mijn computer. Hmmm... Of een film kijken, onder het genot van een zak chips. Zo slecht, maar zo lekker!

12.01 De leerlingen druppelen het lokaal binnen. Dit gaat weer een lang lesuur worden...
12.34 Ze zijn af en toe een beetje druk, ze zijn totaal niet geïnteresseerd in mij (in tegenstelling tot mijn andere leerlingen) en af en toe kan ik ze achter het behang plakken, maar toch zijn sommige leerlingen uit deze brugklas ook best leuk. Maar helaas niet zo leuk als mijn andere leerlingen!
12.52 Pauze!
13.25 Mijn laatste uur is begonnen en ik waarschuw de leerlingen alvast. Ze moeten veel zelfstandig werken, het is vrijdagmiddag en de concentratie zal niet helemaal je van het zijn, maar ik vraag ze vriendelijk om zo goed mogelijk hun best te doen.
13.40 Ik heb de hoop inmiddels opgegeven. Ik vraag de leerlingen of dit hun laatste uur is. 'Nee, we hebben hierna nog les.' Ik heb medelijden met de docent van het 7e uur!
14.00 'Ik ben niet helemaal duidelijk geweest. Ik wil dat jullie die laatste tien minuten zo rustig mogelijk gaan werken. Lukt dit niet, dan haal je vanmiddag nog tien minuten wiskunde in. Begrepen?' - 'Ja, mevrouw.'
14.03 Ehh... Volgens mij was dat 'Ja, mevrouw' een sociaal wenselijk antwoord, want ze hebben het niet begrepen. 'Piet, jij krijgt van mij de allerlaatste waarschuwing.' Ik ben zo slecht in consequent zijn. Vooral als het van mijn eigen vrije tijd af gaat.
14.10 De bel gaat. Het had geen minuut langer moeten duren. Weekend!
14.27 Bah, bah, regen!
15.14 Mijn zusje stelt voor om samen vanaf het station naar huis te rijden, op haar scooter. Onderweg rijden we nog even langs de Albert Heijn. Kom maar hier, zak chips!
15.51 Eindelijk thuis. Ik trek mijn natte kleding uit en verruil het voor mijn pyjama. Kachel aan, computer aan en starten maar met de blogs schrijven!
17.18 Oké, wat zal ik doen? Nog even wat rekeningen betalen, nog een blogje schrijven, filmpjes of YouTube schrijven of avondeten, zodat ik een lange avond heb?
17.21 Ik ben zo iemand die twintig verschillende wachtwoorden gebruikt, maar altijd vergeet welk wachtwoord ik waarvoor heb gebruikt. Daarom moet ik áltijd een nieuwe aanmaken als ik inlog op welke website dan ook.
17.22 Ik zit trouwens serieus te denken om nu naar de MediaMarkt te gaan om een seizoen van een leuke tv-serie op DVD te kopen, zodat ik me daar vanavond mee kan vermaken. Probleempje: het is nog niet eens het einde van de maand en mijn rekening is al leeg.
17.23 Probleem 2: Regen.

19.23 Ik heb gegeten, ik heb alles gedaan wat ik wilde doen. De afwas blijft nog even voor een ander moment staan. Nu eerst chillen! Ik versleep mijn dekbed en kussen naar de bank, zet de televisie aan, pak er wat te snacken bij en geniet van het moment.
19.24 En dat voor de rest van mijn zaterdagavond!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten