Voor de 'dag uit mijn docentenleven' van vandaag heb ik een dag gekozen waarop bij ons de Wiskunde Olympiade werd gehouden. Nadat ik het stukje heb teruggelezen, kwam ik tot de conclusie dat ik niet heel erg positief was. Maar dat ben ik wel hoor!
Dinsdag 28 januari 2014
6.11 Mijn vriend
kan nog een uur langer in bed blijven liggen. Ik ben zo jaloers, dat ik ineens
geen zin meer heb in mijn werkdag.
6.45 In de tram
begin ik lichtelijk te stressen. Ik moet nog zo veel regelen en kopiëren en ik
zie dat ik mijn trein niet meer ga halen. Dat wordt dus een trein later,
oftewel een kwartier korter de tijd om die dingen te regelen. Dat moet ik dan
maar in mijn pauzes doen.
8.32 Shit! Ik ben
een stuk belangrijke theorie vergeten te vertellen bij mijn uitleg. Nooo! Ik
probeer het nog even tussen het zelfstandig werken door te vertellen, maar ik
vraag me af of de leerlingen er iets van hebben meegekregen. Help, wat stom!
9.07 Oké, de
leerlingen zijn het lokaal uit, nu moet ik echt direct beginnen met mijn to
do-lijstje. Kopiëren, printen, regelen, organiseren etcetera etcetera etcetera.
9.50 Ik heb nog
best veel kunnen doen! Ik ben alleen best wel boos op mezelf dat ik iets kwijt
ben. Iets wat ik moest kopiëren en waar ik nog ruim een uur mee bezig ben
geweest. Nu is mijn tijd niet enorm kostbaar, ik had alleen wel betere dingen
te doen in die tijd…
10.20 Ik ben een
snelle leerling: bij mijn tweede brugklas vergeet ik niet het belangrijkste uit
te leggen. Gelukkig maar!
10.48 Pauze! Ik
kan tegenwoordig een stuk beter genieten van mijn pauzes; ik praat al wat meer
met collega’s, ik lach mee en ik kom ook tot rust.
11.11 Voor
sommige klassen heb je een bepaalde voorkeur. Mijn voorkeur schommelt tussen
twee brugklassen: de ene keer vind ik de ene brugklas heel leuk, op dit moment
heb ik een sterke voorkeur voor deze klas. Ze zijn leuk, stellen geen onnodige
(dubbele!) vragen, ze zijn grappig en ze hebben interesse in mij en in anderen.
Dat is leuk om te zien!
11.20 Oké,
Elseline, niet vergeten om dat belangrijke ook uit te leggen!
12.06 Ik heb
zojuist een toets nagekeken van een leerling die de repetitie moest inhalen. Ze
heeft een 9 gehaald. Ik weet niet of ik blij moet zijn voor dit meisje, of dat
ik haar moet wantrouwen. Want… Ze haalt normaal gesproken niet hoger dan een 6!
Gelukkig krijgen de leerlingen zo veel cijfers dat die ene 9 niet heel veel
meer doet met het gemiddelde. Dit meisje is op het eerste gezicht enorm lief en
braaf, maar nu weet ik niet goed hoe ik tegen dit meisje moet aankijken. Hmm…
12.56 Yes, weer
pauze. Ik hang nog even wat posters op voor straks, de Wiskunde Olympiade,
zodat de leerlingen weten waar ze zichzelf moeten verzamelen. Daarna verplaats
ik me naar de personeelskamer. Een lekker kopje thee, daar heb ik zin in!
13.22 Tijdens
mijn les aan 2havo besef ik me dat mijn aanpak misschien niet helemaal ideaal
is. Als de leerlingen goed werken, krijgen ze geen huiswerk mee. Ik geef twee
leerlingen huiswerk mee, maar ik ben niet over iedereen heel erg tevreden. Ik
kijk het nog even anderhalve week aan, tot aan het einde van het hoofdstuk, en
daarna ga ik een enquête houden bij de leerlingen. Gewoon een klein
vragenlijstje om te onderzoeken hoe zij het ervaren.
14.00 Maar aan de
andere kant zijn deze 2havo-leerlingen ook wel heel erg lief hoor. Twee meisjes
hebben alle opgaven gemaakt die ze konden maken en vragen nu of ze mijn hulpjes
in de les mogen worden. Hell yeah, goed idee! Dit moet ik vaker met ze doen!
14.09 Ik gooi
mijn leerlingen een minuut voor de bel het lokaal uit: ik wil op tijd bij de
Wiskunde Olympiade-lokalen zijn.
14.15 Alle
leerlingen voor de olympiade zitten op hun plek. Ik deel de kladblaadjes, de
antwoordbladen en de opgaven uit en wens ze veel succes.
14.25 De eerste
leerling is al klaar. Hoe dan? Goede motivatie dit, als ze na tien minuten al
de blaadjes omkeren en vliegtuigjes gaan vouwen. Of ze al naar huis mogen? NEE!
14.57 De
leerlingen zitten te popelen om te gaan. Als ze om 15.00 het lokaal uit gaan,
wordt er nog even gevraagd waarom ze geen eten kregen. Serieus? Bleh, ik mag
hopen dat zij niet tussen de winnende leerlingen zitten!
15.18 Bijna een
uur eerder dan verwacht loop ik het gebouw uit. Dit is fijn! Misschien moet ik
die niet-serieuze leerlingen maar dankbaar zijn, dankzij hen heb ik wat meer
vrije tijd!
15.51 Aaaarrrg,
er eet iemand een patatje speciaal in de trein. Dit is zo niet eerlijk: deze
geuren komen altijd op de momenten dat ik niet heb kunnen eten, dus wanneer ik
enorme honger heb. Ik twijfel om dit meisje te vragen of ik met haar mee mag
eten, of dat ik mijn boterham duo penotti uit mijn tas ga halen. Ik kies voor
dat laatste.
16.06 Ik
realiseer me dat ik vanaf nu een rustige werkweek heb met alleen maar “gewone”
lessen (alsof dat niet lastig genoeg is voor deze beginner!). Geen
tafeltjesavonden, geen ouderavonden, geen wedstrijden, geen andere poespas.
Yes, heerlijk!
17.12 Tijdens het
schrijven van dit stukje komt er weer een herinnering boven: ik hoorde van een
collega dat ze aan een tweede klas het proefwerk van een derde klas heeft
gegeven. Hoe kun je dat doen? En vooral: hoe kun je als leerling niet
doorhebben dat je een proefwerk voor een hogere klas maakt? Hmm…
17.33 Ik vind het altijd fijn om YouTube-filmpjes op de achtergrond aan te hebben staan als ik alleen thuis ben. Dan is het net alsof ik niet alleen ben en het is een stuk gezelliger dan muziek. Helaas zorgt het ook voor afleiding, waardoor ik na een half uur nog niet dit korte stukje af heb.
18.12 Ik hoor mijn vriend aan komen rijden: etenstijd! Ik snel me naar de keuken om de pannen op het vuur te zetten.
18.56 Na het eten neem ik me voor om de rest van de avond alleen nog maar te lezen. Ik heb vorig weekend een leuk nieuw boek gekocht waar ik graag verder in wil. Helaas komt er van lezen niet veel terecht, want ik check om de minuut mijn Twitter, Facebook en WhatsApp. Verslaafd? Ja.
20.38 Ik heb mijn dekbed naar de woonkamer gesleept, een standaard ritueel van mij, maar na een half uur besluit ik toch in bed te liggen. Mijn hoofd zit zo vol met van alles, dus ik in de woonkamer echt niet in slaap kan vallen.
21.45 Nadat mijn vriend me heeft ingestopt en we nog even met elkaar hebben gekletst (kwantummechanica, ehhh...) kijk ik op YouTube nog wat filmpjes over het maken van chocoladekoekjes. Ik heb namelijk besloten dat ik vanaf nu voor bij de sectievergaderingen iets lekkers ga maken. Chocoladekoekjes is een leuk begin!
22.01 Zzzzz....
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten