zaterdag 22 februari 2014

Dagboek: Korte werkweek (#22)

De werkweek duurde slechts drie dagen. Aan het begin van het schooljaar heb ik dit een paar weken meegemaakt, maar toen waren de dagen zo extreem vol dat ik er niet van kon genieten. Nu de dagen wat rustiger zijn, kan ik er daarom dubbel zo veel van genieten.

Op dinsdag had ik een rustige dag. Op dinsdag geef ik alleen les aan mijn brugklassen en geef ik een extra wiskundeles aan een paar leerlingen uit 4havo. Aan het begin van het jaar zag ik daar echt tegen op, maar nu vind ik het heerlijk. Ik houd altijd een vragenuur, maar omdat de leerlingen zo weinig vragen hebben, is het eigenlijk gewoon een tussenuur. Ik moet dan wel verplicht in mijn lokaal blijven en ik kan geen berichtjes op mijn telefoon checken, maar ik zie er wel de voordelen van in.
 
Terugkijkend op woensdag kan ik zeggen dat ik een fijne dag had. Mijn brugklasleerlingen kregen de gelegenheid om te leren voor de toets van de dag erna en bij mijn 2havo-klas was de drukte jongen van de klas ziek. Deze leerlingen hebben beter dan normaal gewerkt en ik genoot enorm van de humor van deze leerlingen. Heerlijk. Wel grappig, van de week komt er een post online waarin ik best klaag over de drukke leerlingen die dag, maar achteraf gezien valt dat reuze mee.
 
Donderdag voelde aan als een vrijdag. De dag erna zou ik namelijk vrij zijn en daar keek ik enorm naar uit. De eerste drie lesuren gaf ik toetsen aan de brugklassen. Ik liet de leerlingen aan het eind van de les de blaadjes naar voren doorgeven. De leerlingen die vooraan het lokaal zaten, moesten de blaadjes sorteren op antwoordblaadjes en op de opdrachten. Ze hadden dit binnen een paar seconden gedaan, terwijl ik er altijd een stuk langer over doe. Voortaan ga ik het dus op deze manier doen!
Bij mijn 2havo-klas heb ik de leerlingen na de uitleg eerst tien minuten in stilte laten werken aan de opdrachten. Dit was zo fijn! Volgens mij vonden de leerlingen dat ook, want de meeste leerlingen hadden aan het eind van de les hun huiswerk af. In deze les heeft ook nog één leerling getrakteerd vanwege haar verjaardag. Ik voelde me vereerd dat ze dat in mijn les wilde doen!
 
Het is nu niet alleen weekend, maar ik heb ook een week vakantie. Heerlijk! Afgelopen woensdag kon je al lezen over al mijn plannen voor aankomende week. Volgende week zaterdag kun je lezen wat ik van al deze plannen heb uitgevoerd.
 
Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten