woensdag 29 januari 2014

Tip: Zorg dat je als eerste in het lokaal bent (#34)

Vorig jaar was ik best extreem. De eerste schoolbel gaat bij ons om tien over acht. Ik wilde altijd per se om acht uur in het lokaal zijn om alle leerlingen voor te zijn. Ook in de pauzes ging ik altijd eerder weg uit de koffieruimte, zodat ik vóór de eerste bel in het lokaal was.
Hoofdstuk 9, tip 3: Zorg dat je als eerste in het lokaal bent
Zorg dat je als eerste in het lokaal bent. Bij de deur heet je alle leerlingen welkom. Verder loop je wat door  de klas, je maakt hier en daar een praatje en zorgt ervoor dat de tassen van tafels verdwijnen.

In de loop van de tijd ben ik daar in veranderd. Zodra  de eerste bel gaat, loop ik pas richting mijn lokaal. Soms ga ik zelfs eerst nog naar het toilet. Yup! Zo snel kan dat gaat in een paar maanden tijd.

Maar dat wil niet zeggen dat ik nu niet meer als eerste in mijn lokaal ben. Nog steeds ben ik degene die het lokaal opent, die de leerlingen binnenlaat en die de leerlingen verwelkomt. Ik zou niet weten hoe dat anders zou moeten. Het is bij ons de regel dat de docent altijd aanwezig moet zijn als er leerlingen in het lokaal zitten.

Of ik de leerlingen verwelkom bij de deur? Nee. Mijn lokaal is zo ontzettend klein – af en toe vraag ik me af waarom ik in een poppenhuisje les geef, maar oké, dit mag geen zeur-blog worden – dat er geen ruimte is om bij de deur te staan en tegelijkertijd de leerlingen langs je heen te laten lopen. Letterlijk gezegd: je kunt in mijn lokaal niet met z’n tweeën door één deur.

Conclusie van deze tip? Ja, zorg dat je als eerste in het lokaal bent. Nee, je hoeft niet per se bij de deur te verwelkomen. Je kunt ook gewoon ergens anders staan en ze welkom heten. Echt waar, probeer maar eens, en je ziet dat de wereld niet vergaat…

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten