vrijdag 31 januari 2014

De Wiskunde Olympiade

Eind december 2013 schreef ik over de Wiskunde Olympiade. Wat het is, wat de leerlingen voor vragen kunnen verwachten en voor wie het bedoeld is. De wedstrijd vond plaats in de periode van 20 t/m 30 januari, wat betekent dat het er in het hele land op zit.

Op dinsdag 28 januari hadden wij de Olympiade op mijn werk. Door omstandigheden van een collega heb ik me als vrijwilliger gemeld om alles in goede banen te leiden en dat is aardig gelukt. Met ruim honderd leerlingen die graag mee wilden doen was er nog aardig wat te regelen, maar uiteindelijk is alles gelukt.

Omdat ik als ‘wedstrijdleider’ was aangewezen, kreeg ik de opgaven al eerder onder ogen. De vrijdag voor de Olympiade ben ik zelf thuis gaan puzzelen. De wedstrijd is onder andere voor brugklasleerlingen bedoeld, maar er zaten zelfs opgaven in waar ik niet ben uitgekomen. Pittig dus!

Om 14.10 uur verzamelden de leerlingen zich bij de lokalen. Nadat iedereen een plekje gevonden had, konden we beginnen. Ik was benieuwd wat ze er van zouden vinden. Na een kwartier kreeg ik wel een idee. Sommige leerlingen keken naar de vragen alsof ze water zagen branden en dat was ook het moment dat de leerlingen hun pennen neerlegden en een leesboek uit hun tas haalden. Oké, duidelijk. Zij hadden het blijkbaar niet in zich om überhaupt de moeite te nemen om te puzzelen en logisch na te denken. Jammer!

Om 14.55 uur begon echt het geduld op te raken bij de leerlingen. Wij, de surveillanten, hadden afgesproken om de leerlingen pas om 15.00 uur te laten vertrekken. De leerlingen wisten dat, dus toen ze zagen dat er nog maar een paar minuten resterend waren, begonnen ze al te bewegen en te fluisteren. Ai. Toen om drie uur eindelijk de bel ging, vlogen ze het lokaal uit, nog even navragend waarom ze niets te eten hadden gekregen. Dat stond namelijk op de flyer die ze gekregen hadden. Dit geeft maar weer aan wat de motivatie is van deze leerlingen, buiten de reden dat ze mee wilden doen zodat ze het 7e en 8e uur niet naar hun les hoefden.

Binnenkort vindt bij ons de kangoeroewedstrijd plaats, waar ik ook nog het een en ander over wil schrijven. Deze wedstrijd ga ik organiseren en ik ben blij dat er organisatorisch wat dingen zullen veranderen. Zo wordt aan de leerlingen een bijdrage van €3,- gevraagd, wat de drempel voor velen al verhoogd om mee te doen. Daarbij is de wedstrijd op mijn school op een vrijdag in de late ochtend, als alle leerlingen al klaar zijn met hun proefwerken van die week. Het zijn twee kleine veranderingen, maar ik hoop dat daardoor alleen de diehards besluiten mee te doen.

We zullen het zien.

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten