dinsdag 28 januari 2014

De school

Vorige week had ik zo’n enorme hoofdpijn, dat het me niet lukte om te slapen. Ik lag op de bank met mijn dekbed en ik wilde niet overeind komen om de televisie aan te zetten. Daarom pakte ik mijn telefoon erbij en opende de app om televisie te kijken op mijn telefoon. Handig!

Ik zapte een beetje en kwam toen bij een programma genaamd ‘De school’. Ik zag leerlingen met jassen aan, petje op en tassen op tafel. Ze zaten te schelden, te vloeken en nuttigden hun lunch in het klaslokaal. Ik wist het meteen: de docent is niet in het lokaal aanwezig. Maar een shot later zag ik dat er wel degelijk iemand aanwezig was in het lokaal. Whut?

Nadat het programma was afgelopen, trok ik zo mijn conclusies. Of Facebook zag ik dat een collega ook de aflevering had bekeken, én de twee afleveringen die vooraf gingen, en ze was er niet trots op om te zeggen dat ze een docent is. En om heel eerlijk te zijn; ik schrok er ook behoorlijk van. Hoe kun je leerlingen klaarstomen voor het echte leven als ze ondertussen totaal geen motivatie hebben om naar school te komen? Als ze docenten zien als het kwaad, als ze maar kunnen kankeren op alles wat los en vast zit en als er totaal geen regels zijn op school – want een mobiele telefoon in de les mag dus blijkbaar gewoon… De leerlingen die op de gang een proefwerk maken, krijgen via hun smartphone hulp van de leerlingen die in het lokaal zitten. Er worden tosti’s gemaakt door leerlingen, ook in het lokaal, en de afdelingsleider moet aan een conciërge vragen of dat mag.

Ik vind lesgeven heel leuk, maar als ik zie hoe het er op deze school aan toe gaat – en als ik ook nog hoor dat ze er trots op zijn – vraag ik me af waar het toch heen gaat. Naast het overbrengen van kennis, probeer ik de leerlingen ook op te voeden. Ik probeer ze wat normen en waarden bij te brengen en met behulp van regels – die worden gehandhaafd… – leert de school de leerlingen ook wat wel mag en wat niet. En ook waarom het niet mag. Want het is allemaal leuk en aardig dat de jongeren van tegenwoordig aan hun gadgets vastgelijmd zitten (en veel niet-jongeren ook!), en die smartphones zijn ook echt heel smart, maar ten eerste leidt het de leerlingen enorm af van hun les en ten tweede is het niet echt respectvol tegenover de leerkrachten. Of zeg ik nu iets heel raars?

En toch, dit gezegd hebbende, vind ik het ook wel leuk dat dit programma op de buis is. Het is misschien niet helemaal mijn manier van lesgeven, het komt niet helemaal overeen met mijn visie op onderwijs, maar ook van hen kan ik ongetwijfeld nog wel wat leren. Daarbij is het ook wel positief om te zien hoe het er bij anderen aan toe gaat; dan besef ik weer dat ik enorm bof met de werkplek die ik heb.
 
'De school' is iedere dinsdagavond om 20.25 te zien op BNN.

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten