maandag 9 december 2013

Verandering per januari 2014

Gisteren, precies anderhalf jaar geleden, kroop ik - zoals wel vaker - achter de computer op mijn stageplek. Ik voerde het idee uit waar mijn vriend eerder die week mee kwam: een blog over het leven als (beginnend) docent. Een platform waarop ik kon schrijven hoe het is als beginneling in dit toch wel lastige vak. Een plekje op internet waarop ik mijn ei kwijt kan als ik het even niet meer zag zitten voor de klas - en in die tijd was dat vaak! Maar ook gewoon een nieuwe hobby. Schrijven vond ik leuk, maar deed ik niet veel meer. Lesgeven vond ik minder leuk, maar daar kon ik moeilijk mee stoppen. (Want: wat moest ik anders?) Ik hoopte dat ik met mijn blog meer zou gaan schrijven, maar ook dat ik het lesgeven leuker zou gaan vinden.

Beide doelen zijn voltooid. Ik schrijf meer, ik ga met meer plezier naar mijn werk dan voorheen. Maar toch knaagt er nu iets, na anderhalf jaar. Ik haal minder voldoening uit het bloggen dan in de afgelopen maanden. De artikelen begin ik wat meer af te raffelen, mijn inspiratie raakt op, de cijfers kelderen enorm. (Waar de pageviews eerst nog boven de 200 zaten, zijn ze nu 40. Hooguit.)

Toch wil ik absoluut niet stoppen met mijn blog. Dat zou zonde zijn. Er staan best interessante artikelen op wat voor anderen ook bruikbaar kan zijn. En voor mezelf is het in de toekomst ook heel leuk om terug te lezen hoe alle weken vergaan zijn 'toen ik nog een beginneling was'.

Daarom heb ik een andere oplossing gevonden. Januari staat vaak in het teken van de veranderingen. Stoppen met roken, gezonder leven, andere hobby's zoeken. Mijn verandering gaat plaatsvinden op mijn blog. Nog steeds komen er wekelijks minimaal drie artikelen online. De inhoud van de blogposts zullen echter wel gaan veranderen. Omdat ik af en toe best tegen de maandagartikelen aan zit te hikken, zal hier iets aan veranderen. Het is niet zo dat er helemaal geen informatieve artikelen online gaan komen, maar dit gaan wel de extra artikelen worden. In plaats van het maandagartikel ga ik een dag uit mijn leven als docent van uur tot uur bespreken. Mijn gedachten, mijn belevenissen, mijn gesprekken met de leerlingen. Een beetje zoals mijn dagboekartikel, maar dan véél dieper ingaand op alles wat er gebeurt. Elke week kies ik één dag. Op deze dag houdt ik zo'n beetje alles bij. De eerstvolgende maandag zal dit dan online komen.

Wat kun je vanaf 1 januari 2014 op mijn blog verwachten?
Maandag: Een dag uit het docentenleven
Woensdag: Tip / Intervisie / 10...
Zaterdag: Dagboek
Extra: Informatief artikel / Mijn voornemens / ...

Ik hoop dat ik mezelf hiermee kan motiveren om weer volop voor mijn blog te gaan!

Liefs!

P.S. Hoofdstuk 6 uit 'Mentor in het voortgezet onderwijs' komt volgende week online.

2 opmerkingen:

  1. Hoi! Wil toch even reageren, ben ook docente (al zo'n 18 jaar) maar ik haal uit je blogs nog veel tips! Juist jouw frisse kijk, opent me soms de ogen! Ga zo door!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuke reactie, dank je wel! En wat leuk dat je ook nog wat dingen van mij kunt leren. :-)

      Verwijderen