zondag 22 december 2013

Dagboek: Activiteitenweek (#15)

Ik was afgelopen vrijdag en zaterdag zo blij dat ik vakantie had, dat ik helemaal vergeten ben om mijn dagboek-artikel te schrijven. Daarom komt mijn verslag van de afgelopen week een dag later online dan normaal.

De afgelopen week waren er voornamelijk activiteiten op mijn school, afgewisseld met een enkele les. Op dinsdagochtend had ik de leukste activiteit. Ik ging namelijk schaatsen met mijn 2havo-klas. Vooraf vond ik er niet zo veel aan. Ik zou toch niet gaan schaatsen, veel te bang om te vallen. Voor de zekerheid had ik zelfs een boek meegenomen voor als ik langs de kant zou zitten. Toen ik mijn leerlingen aan het aanmoedigen was, werd ik door bijna iedereen de schaatsbaan op gevraagd. ‘Ik kom zo,’ zei ik, in de hoop er vanaf te zijn. Maar zo snel gingen mijn leerlingen er niet mee akkoord. Om een lang verhaal kort te maken: na vijf minuten stond ik als een Bambi op het ijs. Het was even wennen, maar na een paar minuten kon ik al zelfstandig vooruit komen. (Schaatsen wil ik het nog niet noemen, maar ik was in beweging. Laten we het daarop houden.)
Na het schaatsen ging ik weer terug naar school. ’s Middags zou ik namelijk helpen bij de voorbereiding van een toneelstuk. De kostuums moesten gemaakt worden en daar mocht ik een handje bij helpen. Gelukkig waren het simpele dingen die gemaakt moesten worden, want met mijn twee linker handen kan ik niet zo veel.

Op woensdag ging ik met een tweede klas naar een museum. Het was een wiskundig museum, maar ik vond er niet zo veel aan. Ik ben absoluut niet van de musea en het liefst loop ik na vijf minuten al naar buiten. Net als de leerlingen trouwens. Aan mij de opdracht om ze te motiveren om toch ‘al die leuke dingen te bekijken’. Tja, dat was lastig!

Op donderdag gaf ik gewoon lessen. Ik had verwacht dat het heel lastig zou zijn om les te geven, omdat de leerlingen totaal niet meer gemotiveerd waren om op te letten zo vlak voor de vakantie. Niets was minder waar. De leerlingen deden hartstikke goed hun best! Ik was ook best wel trots op ze, want ik zou het ze zelf niet nadoen.

Vrijdag hoefde ik maar voor anderhalf uur naar school. Ik was ingedeeld bij het kerstontbijt bij een (brug)klas die ik niet ken. Ik baalde daar wel heel erg van. Hoe kun je gezellig kerstontbijt vieren met een klas die je niet eens kent? Gelukkig hoorde ik van de mentor van de klas dat het hele lieve leerlingen zijn. Het is een hechte en leuke groep en er zitten geen moeilijke leerlingen in. Dat bleek ook vrijdag. De leerlingen vonden het ook wel leuk om eens een andere docent te zien en uiteindelijk was het nog best wel gezellig.

Er staan nu twee weken vakantie voor de deur. Op mijn telefoon heb ik een lijst gemaakt met alles wat ik wil doen. Boeken lezen, films kijken, hoofdstukken uit een bovenbouw-wiskundeboek doorwerken, heel veel blogs schrijven enzovoorts. Ik ben benieuwd of ik er aan toe zal komen, want het blijft tenslotte vakantie…

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten