woensdag 4 september 2013

Tip: Wees echt aanwezig (#27)

Bij het doorbladeren van het tips-boekje van de algemene onderwijsbond kwam ik bij het hoofdstuk over de eerste maanden van het schooljaar. Ik weet niet goed of de schrijvers daarmee de eerste maanden van ieder schooljaar of de eerste maanden van je eerste schooljaar bedoelen, maar ik vind het absoluut een fijne tip. Zowel voor je eerste jaar als voor de jaren erna.

Hoofdstuk 20, tip 1: Wees echt aanwezig
Kennisoverdracht begint met contact maken. Het eerste wat je in de klas moet doen is een band opbouwen met de leerlingen. Daarbij is de eerste klap een daalder waard. Wees écht aanwezig. Zorg dat je er helemaal bent in het lokaal. Ga dus niet achter je bureau zitten, maar ga staan, loop rond en maak oogcontact.

Als ik terugkijk op de laatste weken en maanden van het schooljaar, zie ik mezelf vooral achter het bureau zitten. Het voelde als mijn thuisbasis, ik had meer overzicht op de groep en de leerlingen wisten me te vinden. Maar volgens deze tip is dat absoluut niet de beste plek in het lokaal. Zeker in de eerste maanden is het belangrijk om door het lokaal te bewegen.

Ik ben altijd een beetje bang dat ik het overzicht verlies als ik door het lokaal loop. Het lokaal is maar klein, maar zodra ik iemand één op één aan het helpen ben, lijkt het alsof de andere leerlingen allemaal kilometers ver weg zitten. Ik zie ze niet meer en ik hoor ze niet meer. Valkuil!

Ik moet dus een compromis zoeken tussen het zitten achter mijn bureau en het lopen door het lokaal. Een oplossing daarvoor kan zijn de uitleg klassikaal voor het bord te geven, tijdens het zelfstandig werken rondlopen en de vragen aan mijn bureau te stellen. Tijdens het zelfstandig werken, bijvoorbeeld tijdens het stiltemoment, mogen de leerlingen geen vragen stellen, maar ik kan dan wel rondlopen om te kijken hoe het bij de leerlingen gaat. Als ik zie dat een leerling helemaal vastloopt of ergens flink de mist in gaat, kan ik een kleine tip geven. Maar de echte vragen behandel ik achter mijn bureau.

Omdat ik het komende jaar meer wil reflecteren op mijn eigen kunnen, zal ik ook over dit punt nog wat blogs schrijven. Wordt dus vervolgd!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten