vrijdag 13 september 2013

Reflectie #1

De komende weken zal ik zo nu en dan reflecteren op mijn veranderingen die ik met ingang van dit jaar heb doorgevoerd. Daar ga ik vanaf vandaag mee beginnen, omdat ik wel al het een en ander te vertellen heb.

Verandering 1: Onvoldoendes van de leerlingen
Omdat er nog geen toetsen zijn geweest, heb ik hier nog niet veel aan kunnen doen. Wel heb ik een lijst gemaakt met alle leerlingen in een klas. Hierachter staan allemaal hokjes waar ik de cijfers van de leerlingen in kan vullen. Deze lijst heb ik in de map gestopt waarin ik alles bij wil houden. Elke keer dat een leerling een onvoldoende haalt, kan ik dit achter zijn/haar naam zetten.
Daarnaast heb ik nog een overzicht gemaakt waarin ik kan opschrijven wat er mis is gegaan. En ik heb al een stuk of vijftig vragenlijsten uitgeprint. Ik hoop dat dat voorlopig voldoende is.

Verandering 2: De opstelling in mijn lokaal
Ook hier heb ik nog niets aan gedaan. Voordat ik in groepjes ga werken, wil ik eerst alle leerlingen een beetje kennen. Ik ken de namen nu redelijk goed, maar ik heb nog niet van iedereen een beeld wat voor leerling het is. Voordat ik in groepjes ga werken, wil ik dus nog even een tijdje (twee weken) wachten.

Verandering 3: Huiswerkcontrole
Waar ik wel mee ben begonnen zijn de huiswerkcontroles. Van tevoren heb ik tegen de leerlingen gezegd waar ik op ga letten. Netheid, tekeningen met potlood, berekeningen, nagekeken enzovoorts. Ik roep nu elke  les bij het zelfstandig werken vier leerlingen bij me. Ik controleer hun schriften op de punten en geef de leerlingen zo nodig een opmerking. Deze opmerking(en) zet ik ook in mijn map.
Tot nu toe heb ik weinig hoeven zeggen. Een paar leerlingen zijn vergeten na te kijken, maar ik heb geen rampzalige dingen gezien.

Verandering 4: Consequenter zijn bij het geven van straf
Gelukkig heb ik nog geen straf hoeven geven. Wel heb ik één keer bijna strafregels meegegeven. De leerlingen moesten in stilte werken aan de opgaven. Dit lukte de eerste twee keren niet. Daarom zei ik daarna dat de leerlingen die zouden praten, strafregels mee zouden krijgen. Eén leerling fluisterde iets naar haar buurvrouw, dus ik schreef haar naam op het bord.
Na de vijf-minuten-in-stilte heb ik de leerlingen verteld dat ik dit als een waarschuwing zou zijn. De volgende keer als de leerlingen in stilte moeten werken, ga ik wel echt straf meegeven als ze na drie waarschuwingen nog steeds praten.

Verandering 5: De stoelen en de tassen
Dit is een verandering die ik meteen vanaf de eerste lessen heb doorgevoerd. De stoelen worden aangeschoven en de tassen gaan onder de tafels. Ik heb er vrij weinig voor hoeven doen. Het enige wat ik doe is het elke les herhalen. Al is dat eigenlijk niet meer nodig, want het gaat bij (bijna) iedereen vanzelf!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten