woensdag 7 augustus 2013

282 tips: hoofdstuk 1 t/m 10

Vandaag zet ik een blog online waarin vooral – of eigenlijk bijna alleen maar – is overgetypt uit het boekje “282 tips voor leerkrachten”. Zo’n twee keer per maand zet ik een tip online afkomstig uit dit boekje dat ik ooit kreeg bij een abonnement, maar ik heb nooit specifiek verteld welke hoofdstukken het boek bevat. Een beetje laat, maar beter laat dan nooit.

Het boek van de algemene onderwijsbond bevat dertig hoofdstukken. Elk hoofdstuk begint met een kleine introductie. Ik zal hieronder van de eerste tien hoofdstukken de titel en de intro opschrijven. De volgende hoofdstukken volgen later!

01: Stage
Lesgeven leer je het beste voor de klas. En dus zijn stages een heel belangrijk onderdeel van je opleiding. Maar hoe zorg je ervoor dat je tijdens je stage ook leert wat je moet leren? Of wat je wilt leren? Hoe bereid je je voor? En hoe ga je bijvoorbeeld om met je stagementor of begeleider. Hoe haal je het beste uit je stage?

02: Je eerste klas
Daar sta je dan met je diploma op zak en vol goede moed; je staat voor het eerst zelfstandig voor de klas. Maar een afgeronde opleiding en een dosis enthousiasme zijn niet voldoende om succesvol je eerste jaar door te komen. Wat heb je nog meer nodig?

03: Autisme
Autistische kinderen ervaren de wereld om zich heen anders dan ‘normale’ kinderen. Prikkels worden in de hersenen op een andere manier verwerkt. Hoe kun je als leerkracht zo’n kind helpen?

04: Stemgebruik
Een leraar vergt net zoveel van zijn strottenhoofd als een profvoetballer van zijn knieƫn. Het verschil is dat een topsporter medisch goed wordt begeleid terwijl een leraar pas bij een arts terechtkomt als zijn stem het al heeft begeven. Als docent ben je een beroepsspreker, met je stem als belangrijkste instrument. Wees er zuinig op!

05: Invallen
Veel startende leerkrachten doen hun eerste werkervaring op met invalwerk. Dat heeft als voordeel dat je veel ervaring opdoet, maar nadelen zijn er ook. Iedere keer een andere klas, onbekendheid met lesmethoden en gedoe met rechtspositie. Hoe word je een succesvolle invalkracht?

06: Vakantiekriebels
Het schooljaar is bijna ten einde. Terwijl buiten de zon schijnt, slaat binnen de lamlendigheid toe. Hoe hou je leerlingen – en jezelf – tot het eind van het schooljaar bij de les?

07: Pubers
Pubers gedragen zich vaak impulsief en hebben maar weinig respect voor gezag. Tegelijkertijd zijn ze uiterst kwetsbaar en onzeker over hun veranderende lijf en de toekomst die voor hen ligt. Hoe ga je als leerkracht om met pubers? Zorg in ieder geval dat je inzicht hebt in het puberbrein.

08: Multicultureel
Een klas met meer allochtone dan autochtone leerlingen komt steeds vaker voor; zeker in grotere steden. Wat doe je dan? Is gewoon goed lesgeven voldoende? Het helpt, maar toch is het ook belangrijk om oog te hebben voor bijzonderheden en gevoeligheden van een multiculturele klas.

09: Chaos in de klas
Hoe houd je orde in de klas? Streng beginnen; consequent zijn; niet boos worden. Als startende leerkracht word je overspoeld met tips. Nog een paar? Ga stevig staan, met je voeten iets uit elkaar, schouders naar achteren, hoofd omhoog. Zo zie je er uit als de baas.

10: Agressie
Agressie op school – je weet dat het bestaat. Toch zul je je overvallen voelen als je er mee te maken krijgt. Het zijn heftige momenten. Je schrikt, misschien raak je zelfs in paniek. Begrijpelijk, maar schrik of paniek helpt niet. Wat wel?

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten