maandag 22 juli 2013

Verandering #2

Vorige week schreef ik al over een eerste verandering die ik wilde doorvoeren tijdens mijn werk het komende schooljaar. Vandaag zet ik een tweede verandering online. Deze verandering gaat meer over de opstelling in mijn lokaal.

Het afgelopen jaar heb ik voornamelijk een zogenaamde busopstelling in mijn lokaal gehad. De leerlingen zaten twee aan twee, in drie rijen opgedeeld. Zoals in vrijwel alle lokalen gebeurd. Het komende jaar wil ik hier iets meer verandering in brengen. Ik heb het afgelopen jaar af en toe in groepjes gemerkt. De ene keer verliep dit uitstekend, de andere keer was het nog best lastig. Lastig om de leerlingen aan het werk te krijgen, lastig om de leerlingen hun mond te snoeren als het erg gezellig begon te worden, lastig omdat de leerlingen de regels nog niet zo goed kenden. Dat ligt niet (alleen) aan de leerlingen, maar ook aan mij.

Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken (figuurlijk dan, want dat zou ik natuurlijk nooit echt doen!) dat de leerlingen veel beter kunnen samenwerken als ze er maar vaak genoeg mee oefenen. De zeldzame keren dat ik mijn brugklassers in groepjes zette, was het maar afwachten hoe de les zou verlopen. In mijn 2havo-klas zaten de leerlingen altijd in groepjes, tenzij ze een proefwerk hadden. In het begin was het even wennen, maar na een tijdje werkte dat heel goed. Ze waren iets meer geconcentreerd, ze waren gemotiveerd en hun werkhouding was ook beter. Dit was een hele prestatie voor deze klas. (Heel even een kleine update tussendoor: van de 24 leerlingen uit de klas zijn er slechts 14 door naar 3havo. De andere leerlingen zijn blijven zitten of overgestapt naar een lager niveau.)

Vanaf volgend jaar wil ik dus vaker in groepjes werken. Van tevoren zal ik duidelijk de regels vermelden die ik ook in mijn 2havo-klas heb gezegd (samenwerken is een must, als je iets niet snapt vraag je dat eerst aan je groepsgenoten, als niemand het snapt komt er één leerling naar mij). Ik zal dit niet elke dag doen, maar één of twee dagen in de week lijkt me een mooie tussenweg.

Ik wil ook meer gaan kijken naar het niveau van de leerlingen. De groepssamenstelling wil ik dan ook niet baseren op de vriendschappen in de klas, maar op het niveau. Na een paar weken heb ik een beeld van de inzet en het inzicht van een leerling, dus aan de hand daarvan maak ik de groepjes.

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten