zaterdag 13 juli 2013

Dagboek: De laatste! (#40)

Niet de laatste blog, hoor. Maar wel de laatste week van dit eerste schooljaar als afgestudeerd docent. Ik heb geen zin om steeds weer te herhalen hoe snel de tijd gaat, maar het blijft een feit. De veertig weken zijn in een rap tempo voorbij gevlogen.

Deze laatste week stond in het teken van vergaderingen. Maandag tot en met donderdag heb ik vergaderd over van alles en nog wat. De vergaderingen van maandag en dinsdag waren rapportvergaderingen. We kregen een overzicht van alle rapportcijfers van alle leerlingen en aan de hand van die cijfers, van de motivatie, de inzet en het gedrag van de leerling en ook een beetje op basis van de CITO-scores bepaalden we of de leerling door zou gaan naar atheneum of havo, of de leerling zou doubleren of niet en of de leerling überhaupt mocht blijven of niet. Op maandag had ik tussen de vergaderingen vier uur ‘vrije tijd’, op dinsdag had ik twee uur vrij. Ontzettend veel tijd om mijn lokaal op te ruimen, oude toetsen weg te gooien, mijn bureau schoon te maken, mijn kluisje leeg te halen en om wat blogs te schrijven. En toen bleven er nog genoeg uren over om me flink te vervelen.

Op woensdag was het zeker waar alle leerlingen naar toe zouden gaan, dus ook hoeveel klassen er van elk leerjaar en niveau zouden zijn. Hier hebben we nog heel even met al het personeel over vergaderd (en over een paar minder belangrijke punten) en daarna hebben we met de sectie bekeken wie welke klassen volgend jaar les gaat geven. Het concept was al een paar weken bekend, maar nu ook de laatste aanpassingen zijn gedaan is het helemaal zeker: volgend jaar geef ik les aan drie heterogene (H/V) brugklassen en aan één 2havo-klas. Precies wat mijn voorkeur was! Volgend jaar ga ik er dus één lesuur op achteruit, maar dat vind ik geen probleem. Het is een rekenuur aan de derde klas dat ik in moet leveren en daar heb ik totaal geen problemen mee.

Donderdag begon ik op mijn werk met het inpakken van een cadeau. Het afgelopen jaar zijn we (de andere nieuwe collega’s en ik) heel goed begeleid bij alles wat we deden en daarom wilden we onze begeleidster eens goed in het zonnetje zetten. Dat is gelukt! De rest van de ochtend hadden we een vergadering en daarna namen we afscheid van collega’s (onder het genot van heerlijke gebakjes). ’s Middags en ’s avonds was er een personeelsdag, maar zoals ik gisteren al schreef ben ik daar niet naar toe gegaan. Volgend jaar weer een kans.

Vrijdag, gisteren, was mijn eerste vakantiedag en daar heb ik ENORM van genoten. Inderdaad, met hoofdletters! Ik had donderdagavond in bed alles van mijn to do-list verwijderd wat ik erop had staan. Ik wilde, zeker voor mijn eerste vakantiedag, geen verplichtingen hebben. De dag ben ik begonnen toen ik heerlijk uitgeslapen wakker werd. Het was pas half negen, dus ik had nog de hele dag voor me. Met mijn ontbijt voor mijn neus heb ik televisie gekeken. Daarna heb ik de afwas gedaan (daar heb ik nu eindelijk tijd voor) en heb ik het avondeten alvast voorbereid. Toen ben ik met mijn laptop vertrokken naar de bibliotheek om daar wat blogs vooruit te schrijven. ’s Middags heb ik nog met mijn zusje afgesproken en de rest van de dag heb ik niet heel veel meer gedaan. Heerlijk!

Ik wens iedereen een hele fijne vakantie en voor de doorwerkers onder ons: sterkte. De komende zeven weken zullen er geen dagboekberichten online komen, maar – zoals bij iedere vakantie – een update over mijn vakantie.

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten