woensdag 24 juli 2013

10 redenen om... zin te hebben in het nieuwe schooljaar

Als je de titel leest, is het net of ik weer zin heb in het werk. Nee, echt niet! Ik geniet enorm van de vakantie en ik ben blij dat ik nog ruim vijf weken thuis mag blijven. Maar omdat ik nu eenmaal merk dat de tijd vliegt als ik het naar mijn zin heb, is het misschien wel goed om tien redenen te bedenken waarom het leuk is om in september weer te beginnen. Dan hoef ik er over een paar weken niet als een berg tegenop te zien.

Mijn tien redenen om weer zin te hebben in het nieuwe schooljaar
1. Ik ben heel benieuwd naar mijn nieuwe klassen. Ik ga weer lesgeven aan drie brugklassen en een 2havo-klas. Ik hoop dat de leerlingen weer net zo leuk zijn als het afgelopen jaar, maar dat is nog even afwachten.
2. Ik heb wel zin om de veranderingen door te voeren die ik al op mijn blog heb staan (1 / 2) en die nog gaan komen.
3. Een normaal dagritme. Ik vind het nu niet heel erg om laat mijn bed uit te komen (hoewel, om acht uur is het zo warm in mijn slaapkamer dat ik mijn bed uitdrijf), maar over een paar weken zal ik het wel zat zijn. Dan heb ik weer behoefte aan een normaal ritme.
4. Als ik weer werk, kijk ik meer uit naar de vrije dagen. Ik weet zeker dat het volgende week als “gewoon” voelt als ik weer geen verplichtingen heb die dag. Maar als ik eenmaal weer aan het werk ben, ga ik de vrije dagen echt wel meer waarderen.
5. Ik ben ook wel benieuwd wie de mentoren zijn van de klassen die ik volgend jaar heb.
6. En ik ben natuurlijk heel erg benieuwd naar mijn lesrooster. Ik weet wel dat ik één dag vrij ben, maar ik weet nog niet welke dag dat is. Ik vond het afgelopen jaar wel heel fijn om op woensdag vrij te zijn!
7. Ik heb ook wel zin om mijn nieuwe agenda te gebruiken.
8. En het lijkt me ook wel leuk om in het komende jaar mijn lokaal wat op te fleuren. Het afgelopen jaar gaf ik les in het meest afschuwelijke lokaal van het hele gebouw (als ik mijn collega’s mag geloven). Als ik daar volgend jaar weer les mag geven, is het wel leuk als de muren niet zo kaal meer zijn als het afgelopen jaar.
9. Hoewel de band met de collega’s nog niet zo heel sterk is, heb ik wel zin om ze weer te zien en al hun vakantieverhalen te horen.
10. En ach, het is gewoon leuk om weer voor de klas te staan!

Het verbaasde me dat het weinig moeite kostte om dit rijtje te bedenken. In mijn hoofd zie ik begin september als iets verschrikkelijks (werken, bah!), maar in feite is het helemaal niet zo erg. Het is vooral “het nieuwe” waar ik zo bang voor ben. Nieuwe leerlingen, een nieuw rooster, nieuwe collega’s met wie ik moet samenwerken… Misschien moet ik dat nieuwe niet als iets beangstigends zien, maar juist als iets leuks.

Liefs!

2 opmerkingen: