woensdag 10 juli 2013

10 redenen om… uit te kijken naar de zomervakantie

Nog zo’n 30 uur en dan is het zover: zomervakantie. Ondanks dat ik het ongetwijfeld wel een beetje ga missen, kijk ik er – net als vele anderen – ook wel heel erg naar uit. Waarom? Lees mijn rijtje maar!

Mijn tien redenen om uit te kijken naar de zomervakantie:
1. Zes/zeven weken vrij. Duh. Ik heb ze niet eens geteld en ik ben ook niet van plan om de weken (of dagen) af te tellen dat ik weer moet beginnen. Ik wil gewoon genieten van al deze vrije dagen zonder te ver vooruit te kijken.
2. Eén van mijn voornemens is om mijn blogs van het afgelopen jaar te bundelen. En dan niet zomaar een beetje knippen en plakken, maar álles opnieuw lezen, controleren op fouten (wat dat zijn er ongetwijfeld nog al wat) en afwegen of ze leuk genoeg zijn om te bundelen. Het lijkt me heel leuk om alles van het afgelopen half jaar te herlezen en zo opnieuw te beleven. Ik had dit natuurlijk ook wel in mijn vrije weekenden of op de woensdagen kunnen doen, maar ik wilde er graag mee wachten tot het schooljaar er echt op zat. Dat is een beetje een gevoelskwestie.
3. Een ander voornemen van de zomervakantie is om een boek te schrijven. Ja, nog één. Ik kan daarbij kiezen uit twee verhalen die al in mijn hoofd zitten: weer een jeugdboek (die al helemaal is uitgewerkt, maar wat alleen nog geschreven moet worden) of een “chicklit” waarvan het idee al jaren door mijn hoofd spookt, maar waar ik nooit echt iets mee heb gedaan.
4. Ik heb eindelijk weer écht tijd voor mijn blog. De laatste weken heb ik het voor mijn gevoel erg afgeraffeld, omdat ik weinig tijd had, maar vanaf volgende tijd heb ik weer echt tijd om te schrijven en ook om “research” te doen. Weer met mijn neus in de boeken, weer surfen op internet en weer diep graven in mijn geheugen. Zin in!
5. Ik zei al bij mijn eerste punt dat ik nog niet te ver vooruit wilde kijken, maar ik wil me wel alvast bezig houden van volgend jaar. Eén van die dingen is een Facebook-pagina aanmaken voor de leerlingen volgend jaar. Dat duurt geen hele dagen, maar ik wil wel alvast gaan nadenken wat ik er volgend jaar op ga zetten.
6. Een ander dingetje is nadenken over alles wat ik volgend jaar beter/anders wil doen. Ik ben nog maar een beginner en ik loop vaak genoeg tegen dingen aan. Maar ik ben nog aan het leren (voor mijn gevoel zit ik nog steeds op de opleiding). En natuurlijk worden al deze veranderingen ook beschreven op mijn blog.
7. En nog iets wat ik anders (vaker!) wil doen, is een activerende werkvorm gebruiken tijdens mijn lessen. Ik neem morgen mijn schoolboeken mee naar huis, zodat ik in de zomervakantie alvast kan bedenken wat voor werkvormen ik bij welk onderwerp kan gebruiken. Weet je wat: mijn doel wordt om bij elke klas per hoofdstuk één activerende werkvorm te gebruiken!
8. Ik heb gemerkt dat ik in de bibliotheek heel fijn kan zitten, dus ik ben van plan om één tot drie dagen per week door te brengen tussen de duizenden boeken. Ik heb sinds deze week ook een nieuwe laptop, dus ik vermaak me daar wel. Dan kan ik zonder al te veel afleiding aan alle bovenstaande punten gaan werken.
9. Tijd voor het huishouden. Niet dat ik zo gek ben op het huishouden, maar ik voel op dit moment alle energie uit mijn lichaam glijden als ik kijk naar de overvolle wasmand, de etensresten op het gasfornuis, de torenhoge afwas (in mijn ogen dan, in feite zijn het vier glazen, een paar borden en twee pannen), de stofwolk onder mijn bed en de kleding aan het wasrek. Daar moet iets aan gedaan worden.
10. Geen wekker om 5.30!!! Dit zegt genoeg. (Of misschien wel een wekker van mijn vriend, maar het idee dat ik dan gewoon door kan slapen, vind ik ook niet verkeerd!)

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten