donderdag 13 juni 2013

Rekenvaardigheden van de Nederlanders

De leerlingen uit 3havo vragen bijna elke les aan mij waarom ze elke week rekenen krijgen. “Dat kunnen we toch allemaal wel?” mopperen ze dan. Buiten het feit dat hun resultaten af en toe toch nog diep teleurstellend zijn, is er nog een andere reden dat ze rekenen moeten volgen. Het is namelijk erg slecht gesteld met de rekenvaardigheden van sommige Nederlanders.

Neem nou dit voorbeeld. Ik zit in de trein terug van mijn werk en op maandag kijk ik dan altijd de bonusaanbiedingen van de week. Daar is natuurlijk niets geks aan. Maar ineens valt mijn oog op deze aanbieding.

 
Een zak sla met 25% korting. Van €1,29 voor €1,10. Het is echt niet zo dat ik alle aanbiedingen na ga rekenen, maar ik zag meteen dat er iets niet klopte. Er zit namelijk maar €0,19 korting op. En dat terwijl er ruim €0,25 vanaf zou moeten gaan, omdat de oorspronkelijke prijs boven €1,00 is.

Ik vond het zo’n rare aanbieding. Ik heb het drie keer zitten narekenen om te kijken of ik het dan misschien verkeerd had gelezen/berekend. Maar het was echt waar: de makers van deze advertentie hadden moeite met procenten.

Het is nu natuurlijk niet zo dat ik een klacht in ga dienen bij deze supermarktketen, maar stom is het wel. Sowieso heb ik de laatste tijd al geen hele hoge pet meer van ze op, omdat het meer dan eens in de afgelopen weken is gebeurd dat ze mijn bonus er niet vanaf halen. Nu snap ik wel dat ze zo veel winst draaien…

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten