donderdag 27 juni 2013

De laatste lesdag

Dat ik pas na 48 uur een verslagje schrijf over mijn laatste lesdag (dinsdag) is toch wel het bewijs dat ik het ontzettend druk heb gehad de laatste dagen. Ik dacht (en hoopte) dat ik na de lessen wel kon ontspannen, maar niets is minder waar. Waar ik zo druk mee ben geweest is aankomende zaterdag te lezen in mijn wekelijkse dagboek. Maar nu eerst even een stukje over dinsdag.

Wat een fijne laatste lesdag heb ik gehad! Maandag begon ik op mijn werk met het voorbereiden van het “Ik hou van Wiskunde”-spel voor mijn brugklassen, waar ik al eerder een blog over schreef. ’s Avonds ging ik er thuis mee verder. Dat is trouwens heel uniek, want ik bereid mijn lessen zelden thuis voor.

Dinsdagochtend begon ik met het voorbereiden van mijn 2havo-les. Ik heb heel lang getwijfeld wat ik de laatste les wilde doen. De leerlingen riepen natuurlijk dat ze een film wilden kijken, maar daar had ik geen zin in. Dat doen ze bij alle andere lessen ook al. Ik wilde iets educatiefs doen. Uiteindelijk werd dat een rekenbingo.

Over het brugklasspel en de rekenbingo komen binnenkort een aparte blog online met daarin een beschrijving van de werkvormen!

Ik was ontzettend zenuwachtig voor de laatste lessen, want ik was bang dat de leerlingen die laatste dag ook geen zin meer hadden in een spel. Al snel bleek dat ik het mis had. In 2havo werd er nog een beetje gemopperd, maar toen ik eenmaal begon deed iedereen leuk mee. Ook in mijn brugklassen was iedereen enthousiast. Zelfs de leerlingen die normaal niet serieus mee doen met mijn les zaten actief te bingo’en/na te denken bij de quiz. Dat was ontzettend leuk om te zien!

Aan het eind van de les wenste ik iedereen alvast een fijne vakantie. Ik zou al mijn brugklassen nog zien bij de toetsweek, maar voor mijn 2havo-klas was het echt de laatste keer dat ik de groep compleet zag. Ik moet nog heel erg wennen aan het idee, ik besef ook nog niet zo goed dat ik over twee weken vakantie heb. Maar als het eenmaal bij me is doorgedrongen, zal ik er misschien best een traan om kunnen laten. Deze 2havo-klas was een groep waarbij serieus iedereen een eigen gebruiksaanwijzing had, maar het waren helemaal geen onaardige kinderen. Ik heb het jaar ontzettend met de leerlingen kunnen lachen en hoewel er van lesgeven af en toe weinig terecht kwam, kijk ik er wel met een positief gevoel op terug.

Bij de laatste brugklas van die dag gebeurde er iets wat er bij de andere klassen niet gebeurde: ik kreeg van een paar leerlingen een hand. Ze bedankten me voor de lessen en sommigen zeiden zelfs dat ze hoopten dat ik ze volgend jaar weer les zou geven. Awww! Ontzettend lief.

Bijna alle leerlingen zullen volgend jaar nog door de gangen lopen, maar heel veel leerlingen zal ik niet meer in de klas hebben. Er zaten wat vervelende leerlingen tussen, maar ik weet zeker dat ik ook hen ga missen!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten