donderdag 18 april 2013

Verspilde moeite

Het kost me wel eens moeite om mijn geduld te bewaren. Met name in – hoe verrassend – mijn 2havo-klas. Er zijn momenten dat ik ze echt wel achter het behang wil plakken. Maar omdat ik in mijn lokaal geen behang heb, moet ik andere maatregelen nemen.
Even een voorbeeldje van wat er zojuist in mijn les gebeurde. Eén jongen, ik noem hem even Joost, komt binnen met een verschrikkelijk humeur.
“Nee, mevrouw, ik ga echt niet bij Lisette in het groepje zitten. Ze zeurt zo erg, ik krijg er echt hoofdpijn van.”
Over zeuren gesproken… Maar ik wilde niet meteen al met een slechte start beginnen, dus ik ruilde Lisette om voor Maartje. Maar ook dit was niet goed. Want Sandra, die nu noodgedwongen bij Lisette in het groepje moest zitten, begon ook te zeuren. (Terwijl Sandra het liefste meisje van de klas is en altijd aan de kant van de docent staat!) Ik zuchtte. Hoe zou dit de rest van de les verlopen?

Dat bleek al snel. Nadat ik had verteld dat het gemiddelde cijfer voor de toets (ja, echt waar) een 4,0 was, begon Joost te lachen. En toen ik vertelde dat er zeker tien leerlingen op zitten blijven staan, alleen maar voor het vak wiskunde, begon zijn gelach weer. Mijn bloed begon een beetje te koken. Ik doe ontzettend veel moeite voor de klas. Ik maak de toetsen net iets makkelijker dan een gemiddelde toets, ik stop ontzettend veel energie in deze klas, ik wil zo vaak een pauze bijles geven als de leerlingen nodig hebben. Maar lachen na het horen van een dramatisch laag cijfer? Nee, dat gaat er bij mij niet in.

“Ga eruit,” zei ik tegen hem.
“Ah, nee, mevrouw! Nog één kans?”
“Ga eruit,” zei ik opnieuw. Ik bleef hem strak aankijken. Ik probeerde mezelf onder controle te houden.
“Please?”
En toen had ik het niet meer.
“Eruit!” schreeuwde ik. Ik keek me met grote ogen aan, pakte daarna zijn spullen en verliet toen het klaslokaal.

Alle energie die ik in dit soort leerlingen steek is blijkbaar verspilde moeite. Want wat krijg ik er voor terug? Een leerling die begint te lachen na het horen van zo’n verschrikkelijk laag cijfer…

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten