woensdag 27 maart 2013

10 redenen om... door te gaan met bloggen

Er zijn best wel een paar redenen waarom ik zou willen stoppen met mijn blog. Nee, grapje. Er is er maar één. Ik vind het jammer dat ik zo weinig pageviews heb/reacties krijg. Ik hoor anderen over ruim 10.000 pageviews per dag, dagelijks 2000 unieke bezoekers, honderd(en) reacties op slechts één blogpost. En ik moet het (nu) doen met gemiddeld 100 pageviews per dag en 14 reacties waarvan 7 van mezelf in bijna één jaar tijd. Het aantal unieke bezoekers kan ik niet zien, dus het zou ook nog eens kunnen dat er één mafkees is die elke dag 100 keer mijn blog opnieuw opstart. Eh… Tja.

Maar gelukkig zijn er (ruim) tien redenen om gewoon door te gaan met mijn blog! Hier komen ze.
1. Ik ben in eerste instantie begonnen met mijn blog om van alles van me af te kunnen schrijven. En echt waar, het werkt perfect. Ik heb nauwelijks dagen dat ik het even niet meer zie zitten en volgens mij heb ik nog niet één keer serieus gedacht om een carrièreswitch te maken. Top!
2. Het lijkt me ontzettend leuk om over een jaar, of twee/drie/vier… jaar, terug te kijken op mijn blog om te lezen hoe het lesgeven me afging in het eerste jaar.
3. Misschien zijn er wel echt honderd verschillende mensen per dag die mijn blog lezen en die het ook echt daadwerkelijk leuk vinden om te lezen hoe leuk mijn dag was of hoe erg ik heb gefaald. Of om te lezen welke tips ik op mijn site zet. Of andere nuttige dingen. Ik vind het zelf altijd heel jammer dat een blog ermee stopt, dus ik denk dat anderen datzelfde gevoel wel zullen hebben.
4. Voor zover ik weet is er geen andere blog van een andere docent die zo up-to-date is als mijn blog. Tijdens het google’en kom ik wel eens op blogs waar de laatste post in de prehistorie online is gezet. Jammer…
5. Ik heb het magische getal van 100 blogs bereikt. Ik wil nu gaan voor de 200 blogs, want dat is niet heel ver weg meer. Dan daarna de 250, 300 en natuurlijk 333 voor het eind van het kalenderjaar.
6. Schrijven is leuk! Het maakt me ook negen van de tien keer niet meer uit dat er zo weinig reacties binnenkomen. Alleen al het feit dat ik drie blogs per week mag schrijven vind ik superleuk!
7. Bloggen over lesgeven is weer eens iets anders. Een gat in de markt, of zo. Er zijn zoveel blogs over beauty, lifestyle, eten… Ik ga vrijwel altijd mee met de menigte, maar omdat ik niet zo van de beauty/fashion ben, was de keuze snel gemaakt.
8. Het geeft iets extra leuks aan het lesgeven. Lesgeven vind ik leuk, schrijven vind ik leuk en nu mag ik het combineren! Het is totaal anders dan het schrijven van een portfolio (wat ik overigens ook een prima tijdverdrijf vond). Mijn blog wordt niet beoordeeld, ik krijg hier geen cijfer voor, mijn diploma hangt hier niet van af… Ik kan gewoon schrijven wat ik wil zonder dat er een rode streep doorheen komt te staan.
9. Sinds ik ben gaan schrijven over het lesgeven ben ik het lesgeven zelf leuker gaan vinden. Toen ik bijvoorbeeld in de zomervakantie blogs schreef over het lesgeven en de tips uit het boekje las, kreeg ik echt de kriebels om weer voor de klas te staan. Terwijl ik toch echt vele malen liever vakantie heb dan dat ik werk….
10. Het schrijven over het onderwijs is ontzettend leerzaam. Om ideeën op te doen voor blogs kijk ik wel eens in mijn portfolio dat ik schreef voor mijn afstuderen. Ik haal informatie uit mijn scripties. Ik blader mijn studieboeken wel eens door. Ik bekijk mijn lessen op een andere manier, omdat ik bijvoorbeeld op een lesgedeelte wil inzoomen. En soms, heel soms!, lees ik het tijdschrift van de Algemene Onderwijsbond. Het blad ligt eens in de zoveel tijd op mijn deurmat en eigenlijk gooi ik hem altijd direct in mijn mand met tijdschriften die ik ooit nog moet lezen. Maar stiekem staan er hele interessante dingen in!

Er zijn zoveel meer redenen waarom ik door wil gaan, maar deze serie heet nu eenmaal “10 redenen…”. Voorlopig stop ik dus niet. Ik heb ideeën genoeg om nog zeker twee jaar door te schrijven. Ja, echt waar. Nu maar hopen dat ik volgend jaar mag blijven op mijn werk. :)

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten