zaterdag 16 februari 2013

Dagboek: Waar is de voorjaarsvakantie als je die nodig hebt? (#22)

Waarschuwing: lezen op eigen risico. Deze blogpost kan veel negativiteit bevatten.

Wat een rotweek heb ik achter de rug. Op de woensdag na heb ik misschien wel de ergste week in mijn docentenbestaan gehad. Nou ja, mijn docentenbestaan op mijn huidige werkplek dan. Op de vorige school waar ik werkte had ik alleen maar van dit soort werken.

Maandag was deze week niet zo ontspannend als de vorige twee maandagen. Mijn werkdag was wel extreem kort, maar ik ben niet heel erg tevreden over de lessen. Tijdens het eerste uur stuurde ik twee leerlingen weg. Ze hadden (zonder dat ik het zag) een briefje geschreven naar elkaar met daarop de tekst "... (klasgenoot) is een hoer". Dat soort dingen schieten bij mij in het verkeerde keelgat... Ik heb ze verwijderd uit mijn les, maar beide afdelingsleiders van de brugklas stonden op dat moment les te geven. Ik heb ze (heel stom!) weer in het lokaal gezet en ze als strafwerk meegegeven dat ze en opstel over hun gedrag moeten schrijven. Achteraf had ik dat heel anders aan moeten pakken. Zie intervisie4.

Na maandag goed te hebben uitgerust hoopte ik dinsdag een fijnere dag te hebben. Maar helaas. Mijn 2havo-klas ging zoals altijd rommelig, daar maak ik me ook geen zorgen om. Met de lessen in de brugklas had ik meer moeite. Doordat de les in de eerste brugklas al chaotisch was, kreeg ik een domino-effect: de lessen daarna gingen eigenlijk alleen maar slechter en slechter. Dat soort dagen zitten er in het onderwijs ook tussen.

Op donderdag had ik vooral een hele lange dag. De dag begon al vervelend omdat mijn tram niet bleek te rijden. Ik haastte me vanaf de tramhalte snel naar huis om mijn scooter te pakken en daar dan mee naar het station te rijden. (Om te begrijpen wat hier zo vervelend aan is moet je weten dat mijn scooter bijna is overleden. Bij een stoplicht is de kans groot dat hij uitvalt en om hem dan direct weer te starten is nog een hele klus. En ondertussen staan er natuurlijk auto’s achter je te toeteren…) Enfin, de dag ging verder. Om 7.15 uur kwam ik op mijn werk aan en pas om 21.25 uur kon ik het gebouw weer verlaten. De reden dat ik zo’n lange avond had was uiteindelijk best wel leuk, maar als je pas om 23.00 thuis bent en je moet de volgende dag weer om 5.30 uur je bed uit, is dat – voor iemand die veel slaap nodig heeft niet – zo leuk.

En toen de vrijdag. Ik hoopte zo op een rustige dag, omdat ik aan mijn drie brugklassen een toets gaf. Maar helaas, over de hele dag bekeken is er geen lichtpuntje te ontdekken. Natuurlijk was ik doodmoe  van de avond ervoor. Ik vergat in te checken bij de NS, kon nog net onder een boete uitkomen (dat zal wel komen door mijn rokje, een andere reden kan ik ook niet bedenken), had twee spiekende leerlingen, leerlingen die 1 minuut na de toets vragen wanneer ik ze na ga kijken (halloooo, mag ik ook even van mijn weekend genieten misschien?), één leerling uit 3havo die – na eerst heel apart gedrag te vertonen – smeekte om niet eruit te worden gestuurd, omdat hij dan geschorst zou worden (is dat mijn probleem?), nog twee leerlingen uit diezelfde klas die niet werken, iedereen afleiden, make-up opsmeren (het maakt hun uiterlijke verschijning er niet beter op, maar dat mag ik als docent niet zeggen…), knettervals en hard zingen en het daarna belachelijk vinden dat ze weggestuurd worden (en het vervolgens ook weigeren), vier leerlingen uit mijn 2havo-klas eruit gestuurd, maar drie van hen hadden zich niet gemeld want ze dachten dat het niet hoefde, maar vervolgens gaan ze wel doodleuk door het raam van mijn lokaal een aap nadoen, daarna nog de rest van de klas die zich als een dierentuin ging gedragen en toen was mijn lontje op. (De zin loopt natuurlijk voor geen meter, maar dat kan me op dit moment even niets schelen.)
Wat mijn privésituatie betreft was de vrijdag ook geen dag om over naar huis te schrijven en de rest van het weekend zal er ook geen moment komen waarop ik me kan ontspannen.

Dus... Waar is de voorjaarsvakantie als je die nodig hebt?

Liefs!
 
P.S. Op woensdag vierde ik een soort Valentijn. Samen met mijn vriend ging ik de stad in, kochten we een cadeautje voor elkaar en waren we ook de rest van de dag fijn samen. Zo horen de dagen te gaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten