woensdag 30 januari 2013

Briefjes onderscheppen

Toen ik in de brugklas zat had ik een speciaal schrift gekocht waarmee ik kon communiceren met mijn beste vriendin. Dat schrift belandde tijdens elke les op tafel en ik schreef er van alles in - en zij ook. De hele les schreef ik in dat schrift en de docenten dachten altijd dat ik goed aan het werk was...

Gisteren herkende ik het toevallig bij een leerling. Het nadeel van wiskunde is dat het heel erg opvalt als je een lap tekst schrijft in je schrift. Bij wiskunde, en met name bij dit hoofdstuk, horen en berekeningen, tabellen en grafieken in je schrift te staan. En aangezien deze jongen normaal nooit zo actief is in de les, vond ik het wel heel hilarisch. Denkt hij nu echt dat ik nu wel geloof dat hij goed aan het werk is?

Toen hij klaar was met schrijven tikte hij met zijn pen op het schrift. Het schrift lag nu iets meer naar zijn buurman toe en de buurman probeerde het onopvallend te lezen. Ik moest mijn lach enorm inhouden.

"Lars, kom eens hier met je schrift," zei ik tegen de eigenaar met het schrift. Maar toen gebruikte ik natuurlijk zijn eigen naam, geen verzonnen naam... Hij nam het schrift mee naar mij toe en ondertussen zag ik wat leerlingen naar ons kijken. Wat een nieuwsgierige leerlingen heb ik toch! Ik zette eerst de leerlingen aan het werk, daarna las ik uit zijn schrift. Ik hoopte op een leuke roddel, zoals ik deed op zijn leeftijd, maar helaas...

Om een lang verhaal kort te maken: er stond in zijn schrift dat de jongen het tegen mij moest zeggen als hij zich niet lekker voelde, omdat hij blijkbaar al heel lang "ergens" last van had. Ik nam de leerling mee op de gang, hij vertelde dat hij al een maand last had van... tja, van alles eigenlijk, en ik raadde hem aan om ermee naar de mentor en naar de dokter te gaan.

Liefs!

P.S. Ik houd er zo van om briefjes van leerlingen te onderscheppen en ze daar vervolgens om te straffen. "Hé, Rowena, Justin schrijft dat hij met jou naar de bioscoop wil!" Tja, dan moeten ze het maar niet doen onder mijn les... ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten