woensdag 5 december 2012

10 redenen om… elke dag ruim een uur te vroeg op mijn werk te zijn


Toen ik gisterochtend voor de zoveelste keer werd begroet met een “Goedemorgen, vroege vogel” kreeg ik meteen een nieuw idee voor een lijstje. Namelijk de tien redenen waarom ik altijd zo vroeg op mijn werk ben.

Op dagen dat ik om 8.15 uur moet beginnen stap ik rond 7.15 uur het schoolgebouw binnen. Heel af en toe, als ik bij mijn vriend slaap en ik besluit met hem mee te rijden, kom ik zelfs al een half uur eerder aan. De lichten zijn dan nog uit, het hek zit nog dicht en het alarm staat er nog op. Op die momenten weet ik dat ik wel echt asociaal vroeg ben. Maar waarom? Lees hieronder mijn tien redenen om altijd zo vroeg op mijn werk te zijn.

Mijn tien redenen om elke dag ruim een uur te vroeg op mijn werk te zijn:
1. ’s Morgens vroeg is het nog rustig in de trein. Als ik de trein van kwart voor zeven neem, of de metro van kwart voor zeven als ik bij mijn vriend vandaan kom, is de kans groot op een lege stoel of bank. Noem me een lui varken, maar ik betaal voor een plek in het openbaar vervoer, dus dan wil ik hem hebben ook.
2. Het heeft wel iets om helemaal alleen in het donker over straat te lopen. ’s Avonds ben ik doodsbang, maar ik ben er van overtuigd dat het ’s morgens veiliger is op straat.
3. Ik begin enorm te stressen als ik ergens te laat dreig te komen en als ik ergens niet van houd, dan is het van stressen. Ik begin te trillen, in mijn hoofd maak ik allerlei smoesjes waarom ik te laat ben en ik ben opgefokt van hier tot Tokyo. Natuurlijk kom ik nooit te laat, maar de stress alleen al vind ik gewoon niet leuk.
4. Als ik van mijn huis naar mijn werk ga, neem ik de tram, de trein en een tweede trein. Stel dat mijn tram vertraging heeft, de eerste trein vertraging heeft en de tweede trein ook. Dan ben ik nog steeds op tijd!
5. Ik vind alle opmerkingen wel leuk die mijn collega’s maken. “Zo, heb je weer het licht aangedaan?” – “Ben je weer de deur uitgeschopt door je vriend?” – “Jij moet wel heel erg van je werk houden als je hier nu al zit.”
6. Doordat die opmerkingen ook wel eens gemaakt worden in het bijzijn van de rector van de school, krijgt hij meteen een positief beeld van me. Ik heb tenslotte nog geen vast contract en die wil ik wel errug graag krijgen!
7. Het heeft ook wel iets om in mijn eentje door de lege gangen van de school te lopen. Dan is het even alsof het gebouw van mij alleen is!
8. Heerlijk bijkomen met een kopje thee of koffie voordat er een drukke dag op het programma staat. Daar teken ik voor.
9. Geen gedring bij de toiletten, geen wachtrij voor het koffieautomaat, niemand staat in de weg bij mijn kluisje of postvakje… Fijn.
10. Het is ook een beetje luiheid. Als ik bij mijn vriend slaap kan ik kiezen: door hem naar de metrohalte gebracht worden of zelf 20 minuten lopen. Je raadt het al, ik rij liever mee!

Natuurlijk lig ik liever een uur langer in mijn bed, maar gezien de bovenste tien punten is het nu wel duidelijk waarom ik dat niet doe, lijkt me.

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten