maandag 26 november 2012

Toiletbezoek tijdens de les


Sommige scholen zijn er heel stellig in: tijdens de lessen mogen de leerlingen niet naar het toilet. Andere scholen laten je er juist heel vrij in. Als je de leerlingen naar het toilet wilt laten gaan, dan doe je dat. Heb je het liever niet, dan doe je het niet. Op zo’n soort school werk ik. Het is aan de docent om te bepalen of de leerlingen naar het toilet mogen en ik heb besloten om de leerlingen daarom ook te laten gaan zodra ze moeten.

Waarom ik die beslissing heb gemaakt? Dat is vrij simpel. Hiervoor heb ik op een school gewerkt waar de leerlingen alleen de gangen op mochten tijdens de leswissels. Zodra een lesuur was begonnen mochten de leerlingen niet buiten de lokalen komen. Niet om hun boek uit het kluisje te halen, niet om naar het toilet te gaan, niet om welke reden dan ook. Vaak hadden de leerlingen wel het juiste boek bij zich, maar lag die nog in het kluisje. Of hadden ze het in de pauze zo druk gehad dat ze geen tijd hadden om naar het toilet te gaan. Het was dan de taak van de docenten om te zeggen dat ze niet weg mochten.
“Maar ik ben ongesteld,” zeiden de meisjes dan.
“Dan doe ik het wel in mijn broek,” zeiden de jongens.
“Zonder boeken kan ik ook niet mee doen met de les. Dan moet u niet gaan zeuren als ik met andere dingen bezig ben.”
En wat moet je dan als beginnend docent zijnde?
Af en toe zei ik maar gewoon dat ze mochten gaan, want ik had ook geen flauw idee wat ik aan moet met een meisje dat “is doorgelekt” of een jongen die gaat dreigen dat hij zijn behoeftes in het lokaal gaat doen.

Daarom ben ik ook heel blij met de regel dat de docenten vrij zijn in hun beslissingen. De leerlingen weten ook dat ze van mij het toilet mogen bezoeken tijdens de lessen. Wel heb ik de regel dat ze niet weg mogen tijdens mijn klassikale uitleg en ook de laatste minuten mogen ze van mij niet weg. Meestal vertel ik dan nog iets over het huiswerk of over hun gedrag in de les en dan vind ik het wel fijn als iedereen erbij is.
Een tweede regel is dat ik de leerlingen nooit tegelijk laat gaan. De tweede leerling mag van mij pas naar het toilet als de eerste weer terug is. Maar ach, dat lijkt me wel logisch, toch?

Liefs!

1 opmerking: