woensdag 3 oktober 2012

Tip: Weet dat het steeds makkelijker zal gaan (#7)

Alle tips zijn afkomstig uit het boekje “282 tips voor leerkrachten”, uitgegeven door de Algemene onderwijsbond.

Het was niet de tip zelf, maar de titel die me aansprak. Misschien mag het ook niet gezien worden als tip, maar is het meer een houvast. Hoe dan ook, het was een zin die me raakte.

Hoofdstuk 20, tip 10: Weet dat het steeds makkelijker zal gaan
Je hebt het onderwijs nooit helemaal in de vingers. Het is immers altijd in beweging, alleen al omdat je met mensen werkt. En dat is nou juist ook het mooie van het onderwijs.

Weet dat het steeds makkelijker zal gaan. Het klinkt zo simpel en misschien is het ook wel echt waar. Als ik terugkijk naar mijn eerste stage en vervolgens terugkijk op de afgelopen weken, weet ik ook echt dat het steeds makkelijker gaat. Ik leer steeds nieuwe trucjes om de leerlingen stil te krijgen en het lukt me steeds beter om de leerlingen op de juiste manier te corrigeren. Ik verzin steeds andere (en betere!) manieren om een bepaald stuk theorie uit te leggen en ik merk dat ik elk jaar steeds meer boven de stof sta. Het is dus echt waar, het gaat steeds makkelijker.

Maar toch heb ik nog steeds dagen dat ik een terugval heb. Een terugval? Yep. Vorig jaar zat ik in een dip. Ik zag het niet meer zitten en ineens wist ik het zeker: het onderwijs is niks voor mij! Ik werd er onzeker en chagrijnig van en dat reageerde ik soms iets te veel op mijn directe omgeving af (sorry!!!) in plaats van dat ik het aanpakte. Na wekenlang met tegenzin naar mijn werk en zelfs naar school te gaan, had ik er geen zin meer in. Ik nam ontslag bij mijn werkgever en ik besloot om voor mijn (innerlijke) gezondheid te kiezen. En dat was een goede keuze. Ik heb het stressen te lang laten doorgaan en het negatieve commentaar te lang aangehoord om er met één week rust vanaf te zijn en daardoor besloot ik hulp te zoeken. En dat werkte. Het kostte tijd, heel veel tijd, maar na een paar maanden had ik mezelf weer gevonden. Ik kreeg meer zin in het lesgeven en ik wist weer waarvoor ik het had gedaan. Het is gewoon leuk om met pubers te werken, ondanks hun tegenstribbelen en hun grote monden. Dat is nu iets wat er eenmaal bij hoort.

Vanaf nu, als iets niet lukt of niet naar mijn zin gaat, probeer ik tegen mezelf te zeggen: “Elseline, weet dat het steeds makkelijker zal gaan.” En ik denk dat dit nog gaat werken ook!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten