woensdag 17 oktober 2012

Tip: Creëer afstand tot de leerlingen (#8)

Een tip die me aansprak doordat het zo ver van mijn bed staat. Afstand creëren tot de leerlingen, kan ik dat? En waarom zou ik dan willen? Ik las de tip en het werd meteen duidelijk.

Hoofdstuk 9, tip 6: Creëer afstand tot de leerlingen
Te popiejopie doen, te veel tussen de leerlingen in gaan zitten, willen dat de klas om je lacht: helemaal fout! Je wordt betaald om te doceren. Doe dat dan ook. Je kunt in het begin beter wat afstand creëren tussen jezelf en de klas, bijvoorbeeld door je iets netter te kleden. Je positie wordt daardoor duidelijk. Dat helpt je leiderschap te verwerven. Leerlingen willen een sterke leider (geen strenge dat is wat anders) want dat biedt ze veiligheid en structuur.

Misschien is dit een tip waar ik juist heel veel kan leren. In mijn brugklassen is de verhouding tussen de band met de leerlingen en mijn leiderschap prima: ik kan leuk met de leerlingen kletsen, maar de leerlingen weten wel dat ik de leider ben.

In mijn tweede en derde klas gaat het tonen van leiderschap wat minder goed. Dat zou kunnen komen doordat ik in de eerste lessen toch probeerde om té vriendelijk over te komen. En dat is jammer, want daardoor worstel ik nu enorm met deze twee klassen. Ik lig er niet wakker van, maar ik vind het wel ontzettend jammer. Ik had graag gezien dat het anders was gelopen.

Het zal ongetwijfeld niet te laat zijn om nu nog het leiderschap op me te nemen, maar verdomd lastig is het wel. Tijdens de eerste les had ik me in één keer sterk neer kunnen zetten. Na zeven weken kennen de leerlingen me al, weten ze wat mijn zwakke punten zijn en weten ze waar mijn grenzen liggen. Het dragen van nette kleren is geen ramp: dat kan iedereen. Helaas zal dat niet de sleutel tot succes zijn. Leiderschap tonen zit in veel meer aspecten dan in alleen het uiterlijk. Uitstraling en overtuigingskracht zijn bijvoorbeeld twee punten die al een stuk meer effect zouden hebben.

Wat ik nu ga doen? Ik probeer me bewust te zijn van mijn uitstraling, ik pas mijn mimiek aan op wat ik zeg en op wat ik wil bereiken en als dat niet lukt, kan ik altijd nog een kritische blik werpen op mijn kledingkast. :)

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten