maandag 22 oktober 2012

Lessen voorbereiden

Ik weet nog precies welke opmerking ik kreeg toen ik in mijn derde jaar mijn eerste lesvoorbereiding bij mijn begeleidster inleverde. Ze merkte namelijk op dat ik letterlijk alles ging opschreef wat ik zou gaan vertellen. “Dat hoeft helemaal niet, je hoeft alleen de grote lijnen van je les uit te zetten.” En dat doe ik nu ook.
Toch zien ook mijn lesvoorbereidingen van nu er heel anders uit dan mijn lesvoorbereidingen van jaar 3 en jaar 4. Nu ik weet dat mijn lesvoorbereidingen niet meer beoordeeld worden, besteed ik er minder aandacht aan. Maar minder aandacht betekent niet dat ik er helemaal geen aandacht aan besteed. Iedere les is bij mij namelijk helemaal voorbereid. Wel zouden er een dingen toch nog een stuk beter kunnen. Lees verder om te zien hoe ik mijn lessen nu voorbereid en wat ik daaraan nog zou kunnen verbeteren.

Hoe ik mijn lessen nu voorbereid
Het voorbereiden van mijn lessen gaat heel simpel. Ik open het lesboek en ik open een nieuw bestand in notebook, het programma waar wij op mijn werk mee werken. Mijn eerste pagina ziet er standaard hetzelfde uit met een lesplanning. Ik noteer bovenaan “Vandaag” en daaronder som ik op wat er allemaal gaat gebeuren. Vaak bestaat het uit drie punten, namelijk ‘herhalen vorige les’, ‘uitleg …’ en ‘zelfstandig werken’. Er zijn ook momenten dat ik er meerdere punten op zet, zoals het bespreken van een proefwerk of ‘fouten maken mag, maar doe er iets mee’ – waar ik laatst al over schreef.
Als mijn dagplanning gemaakt ik, open ik een nieuwe dia. Dit kan over de vorige les gaan, maar ook over de nieuwe theorie. Ik schrijf zo veel mogelijk dingen van tevoren op het “bord”, zodat ik tijdens de les niet al te veel met mijn rug naar de klas hoef te staan.
Op de laatste dia noteer ik wat de leerlingen in de les moeten doen en wat het huiswerk voor de les erna is. Ook zet ik er kleine aanwijzingen bij, zoals “Vergeet de berekeningen niet!” en “Kijk, als je klaar bent, de opgaven na”.
Als mijn les begint, open ik het bestand. Het lesgeven gaat op deze manier ontzettend soepel, omdat ik niet veel hoef te schrijven en ik hoef niet na te denken over wat ik ook al weer van plan was. Het smartboard is voor mij dus een hele uitkomst!

Wat ik aan mijn lesvoorbereiding kan verbeteren
Er zijn dingen waarvan ik zelf weet dat ze beter zouden moeten. Het belangrijkste punt vind ik het “Ben je klaar? Dan doe/maak je nu …”-gedeelte. Vaak zijn er leerlingen eerder klaar dan dat de bel gaat en af en toe noteer ik dan wat ze daarna kunnen doen, zoals het huiswerk maken voor de les erna of iets dergelijks. Toch vergeet ik dat vaak, of zijn er leerlingen die dat ook al af hebben. Voor dit soort momenten zou ik een hele repertoire moeten hebben aan extra opdrachtjes, zodat ook de snelste leerlingen aan het eind van de les nog iets te doen hebben.
Ook zou ik meer tijd moeten besteden aan het afronden van de les. Vaak roep ik in de laatste minuut nog even dat de leerlingen niet moeten vergeten om het huiswerk in hun agenda te zetten en dat ze goed hebben gewerkt, maar het herhalen van de nieuwe stof doe ik eigenlijk te weinig.

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten