vrijdag 28 september 2012

Het ontbreken van voorkennis

Maandag komt er een blog online over het ophalen van de voorkennis. Ik vind het heel fijn om elke les even de voorkennis op te halen en in de brugklas gaat dit ook makkelijk. Met mijn tweede klas is dit iets lastiger. Waarom? Ze missen ontzettend veel voorkennis. Vandaar ook deze toepasselijke titel!

Mijn 2havo-klas scoort dramatisch op toetsen en ik ben er achter gekomen waar dit aan ligt. Voordat ik een heel verhaal ga houden over dat het aan de leerlingen ligt, zal ik zelf ook een duit in het zakje doen: deels ligt het ook aan mij. Ik vind het soms lastig om orde te houden in mijn 2havo-klas en wat ik op zo’n moment doe, is mijn klassikale uitleg onderbreken en de leerlingen aan het werk zetten. Wanneer ik de leerlingen aan het werk zet, zijn er misschien tien leerlingen die dit ook echt doen. De andere vijftien leerlingen zijn met andere dingen bezig. Ik vertik het om die leerlingen te helpen met hun opgaven: ze zoeken het maar uit. Alleen de leerlingen die echt laten zien dat ze serieus bezig zijn, biedt ik mijn hulp.

Dan nu over de leerlingen zelf. Vorig jaar hebben ze een dramatisch jaar gehad op het gebied van wiskunde. In een jaar tijd hadden ze vier docenten voor wiskunde, waarvan er drie ontslagen zijn en één zelf is opgestapt. Er werden kruidnoten naar de docenten gegooid (iehhh, het zal je maar gebeuren!) en vrijwel niemand deed nog zijn best. Misschien is dit ook best begrijpelijk. Omdat ze vorig jaar zulke problemen hebben gehad tijdens de lessen wiskunde en dit meer als tussenuur zagen, hebben ze nu ook geen zin meer om te werken. Tja, daar moet dus iets aan veranderen!

Maar met het bovenstaande stukje heb ik dus de basis van de problemen te pakken. Ten eerste hebben ze vorig jaar zo weinig lessen in wiskunde gehad, dat ze een groot deel van de voorkennis missen. Ten tweede is hun werkhouding naar het dieptepunt gedaald. En dit zijn dus de twee punten die ik de komende tijd aan wil pakken. Met de drie uurtjes in de week dat ik ze zie, kan ik een hoop doen, maar niet alles. Het ophalen van de voorkennis (ze kunnen geen coördinaten aflezen, het optellen van 2a en 3a gaat moeizaam, laat staan het vermenigvuldigen ervan, en tekeningen maken doen ze met pen…) gaat een hoop tijd in beslag nemen. Aangezien ik daarnaast ook nog de reguliere stof wil/moet behandelen, gaat dat in drie uur niet passen. Daarom heb ik besloten om op maandagmiddag wat langer op school te blijven zitten voor de leerlingen die echt willen. Vanaf nu zal ik op maandagmiddag vrijwillig en vrijblijvend een extra uurtje wiskunde geven aan de leerlingen van mijn klas 2havo om in dat uur vooral aandacht te besteden aan de basis van wiskunde. Hoe teken je een assenstelsel, hoe teken je een grafiek en hoe vindt je de snijpunten van twee formules?

Voor deze uren op maandagmiddag zal ik extra werkbladen ontwikkelen die ik ook op deze website zal plaatsen. Wie weet kunnen anderen er ook nog iets mee!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten