zaterdag 8 september 2012

Dagboek: Een week met ups en downs (#2)


Maandag begon vervelend. Mijn eerste klas, 2HAVO, leek niet naar me te willen luisteren. Natuurlijk waren er leerlingen bij die wel meededen met de les, maar de helft was heel irritant bezig. Praten wanneer ik wilde dat het stil was, niet opletten als ik om de aandacht vroeg, door mij heen praten als ik in gesprek was met een leerling... Mijn eerste drie strafklanten van het schooljaar waren binnen. Ik ben mild begonnen en ik liet de leerlingen zelf een regel bedenken die ze vervolgens tien keer moesten overschrijven. "De volgende keer dat je strafwerk verdient, verdubbel ik het aantal regels!"

Dinsdag gingen de lessen gelukkig al een stuk beter. Twee van de drie leerlingen leverden het strafwerk netjes in, één beloofde het 's middags in te leveren. "U hebt op het blaadje geschreven dat het 4 september ingeleverd moet worden en vanmiddag is het ook nog 4 september." Eigenwijze leerlingen... De les is 2HAVO verliep nog steeds niet vlekkeloos, maar ik was al heel tevreden met de kleine vooruitgang.

Ook kreeg ik op dinsdag mijn eerste lesbezoek. Ik had de les netjes voorbereid, alle elektronische apparaten in het lokaal werkten mee en de leerlingen, op één na, deden perfect mee met de les. Totdat ze er niet meer zo heel veel zin in hadden. Stil zijn werd fluisteren, fluisteren werd praten en praten werd... nou ja, gewoon heel veel praten. Hun oren leken dicht te zitten en na de zoveelste waarschuwing was ik het een beetje zat. Ik was dan ook erg blij toen ik op de klok zag dat er nog slechts vijf minuten over waren. Toen daarna ook de bel was gegaan, kwam de begeleidster naar me toe. "Ik vond het een superles, echt fantastisch. Je ogen leken overal te zijn en je had alles door wat de leerlingen deden. Hartstikke goed." Euh? Een superles? Ze zou eens moeten weten wat ik nog meer in huis heb! We gaan de les nog nabespreken, dus ik ben benieuwd wat ze er dan over zegt. :)

Op woensdag had ik een vrije dag. Mijn dag begon vol goede voornemens (SO brugklas maken, SO 2HAVO maken, huiswerk digitaal zetten, lessen voorbereiden...), maar daar is niets van gekomen. Het zou best kunnen dat ik nog een klein beetje in een vakantiemodus zit...

Donderdag ging de wekker alweer vroeg. Ik keek enorm uit naar de vrijdag, wanneer ik pas om 12.00 zou moeten beginnen. “Zou moeten beginnen” inderdaad, want halverwege de dag krijg ik een mailtje binnen op mijn telefoon. “Hallo Elseline, hierbij de roosterwijzigingen voor morgen. (…)” Om een lang verhaal kort te maken, of om gewoon even te omschrijven wat er in de tabel stond, ik mocht op vrijdag weer gewoon fijn om 8.15 uur het klaslokaal openmaken en mijn brugklas verwelkomen.

De donderdag verliep verder wel erg fijn. Ik gaf twee lessen aan mijn brugklassen in een heerlijk ruim lokaal, ik ontving een aangepast rooster voor de periode tot en met januari (yes, vast lokaal!), ik had vier tussenuren waarin ik praatte met mijn sectiebegeleidster, een SO en een “proefSO” maakte, mijn lessen voorbereidde voor de vrijdag en voor de zoveelste keer zonder succes mijn kluisje probeerde open te maken en genoot van de koffiemachine. Tot slot had ik een vergadering met de sectie. Hij verliep een stuk sneller dan hij normaal zou gaan (dat heb ik van horen zeggen, het was namelijk pas mijn tweede vergadering met hen, dus zoveel ervaring heb ik nog niet) en daardoor kon ik een stuk eerder naar huis. Altijd fijn.

Op vrijdag had ik al een heerlijk weekendgevoel. De dag begon geweldig doordat mijn leerlingen al om 8.00 uur voor mijn lokaal stonden met de vraag of ze al naar binnen mochten. Tja, en wie ben ik dan om deze übergemotiveerde leerlingen tegen te houden? We kletsen wat af, we stuurden de leerlingen die te laat waren – omdat ze het lokaal niet konden vinden, zo sneu – weg om een briefje te halen, om vervolgens te zeggen dat het een grapje was, en we hadden het over de andere docenten. Toen de bel ging, waren de leerlingen meteen stil. Heerlijk, zo’n klas. Ik gaf ze een proefSO, ik gaf ze tips mee om te leren voor het echte SO en ik praatte nog met twee leerlingen over welke taarten ze voor me zouden maken als ik jarig was. Voordat ik het wist, was de les voorbij en wenste ik de leerlingen een fijn weekend.

Mijn andere twee lessen van die dag gingen net zo rustig (op alwéér twee strafklanten na) en om 12.00 uur mocht ik naar huis. Ja, dat was het voordeel van zo vroeg beginnen.

De rest van de dag begon ik de moeheid van de afgelopen week te voelen. Tijdens de propedeuseuitreiking van mijn zusje werden mijn ogen al erg zwaar en dat werd daarna alleen maar meer. Rond 20.00 uur kwam ik thuis, ik vloekte wat af omdat mijn stroom blijkbaar een week lang eruit had gelegen waardoor ik alles uit mijn koelkast en vriezer in een vuilniszak kon gooien (ik ben de hele week niet thuis geweest, vandaar dat ik het niet gemerkt heb), ik keek The Voice of Holland en ineens werd ik om 01.00 uur wakker. Blijkbaar was ik ergens halverwege het programma in slaap gevallen.

Mijn plannen voor het weekend zijn om vooral uit te slapen (vandaag was het 8.24 uur, morgen lukt het uitslapen hopelijk wel), boodschappen in huis halen om mijn koelkast bij te vullen, mijn lessen voorbereiden, een rekentoets van de derde klas nakijken en verder vooral te relaxen. Dat moet toch wel lukken?

Liefs!

P.S. Mijn dagboek-verhalen staan vanaf nu op zaterdag i.p.v. zondag online en mijn terugblik op de week zal dan ook (voornamelijk) gaan over mijn werkdagen en niet over mijn weekend-avonturen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten