dinsdag 18 september 2012

Beginnersfout


Als beginnend docent maak ik wel eens fouten. Ik wist op de eerste dag het lokaal niet te vinden, ik wist niet hoe ik papier in de printer moest doen, ik wist niet hoe het kopieerapparaat werkte en ik wist niet dat de proefwerken wiskunde in de parallelklassen op dezelfde dag gegeven moesten worden. Tja, kan gebeuren. Gelukkig waren het kleine foutjes die simpel en snel verholpen konden worden.

Afgelopen donderdag maakte ik een iets grotere fout. Een fout die ten koste ging van één van mijn leerlingen. Nota bene de leerling die op mijn verjaardag twee taarten voor me gaat bakken, maar daarover later meer. Het zat namelijk zo.

Vorige week dinsdag gaf ik in mijn brugklassen een SO’tje en er was één leerling afwezig. Laten we hem voor het gemak even Stijn noemen. Op donderdagochtend kwam ik mijn begeleidster tegen en ik vroeg haar wat ik moest doen als een leerling afwezig was tijdens het proefwerk. “Heel simpel,” vertelde ze. “Je maakt met Stijn een afspraak voor donderdag het 8e of 9e uur of vrijdag het 8e uur, vervolgens meld je Stijn aan via internet voor dit uur en het proefwerk dat gemaakt moet worden gooi je in het postvakje waarop staan “INHAALWERK DONDERDAG” of “INHAALWERK VRIJDAG”. Schrijf even het nummer van je eigen postvakje op het blaadje, dan weten de onderwijsassistenten (zij surveilleren daar, red.) in welk postvakje ze het inhaalwerk moeten leggen als het gemaakt is.”
Heel simpel dus. Afspraak maken met Stijn, Stijn aanmelden via internet, proefwerk in postvakje doen (voorzien van mijn eigen naam en postvaknummer) en de volgende dag kan ik het werk nakijken.

Toen ik Stijn zag in de les, diezelfde donderdag, maakten we een afspraak. Op beide dagen moest hij een uur wachten voor het inhaaluur. “Dat is mooi,” zei ik, “dan kun je mooi vanmiddag nog een uurtje leren.” Als het moet, kan ik zelfs drie auto’s en een scooter verkopen aan een leerling. Sommigen doen toch wel gewoon wat ik zeg… Enfin, Stijn schreef het in zijn agenda en dat was geregeld. Het inhaalwerk stopte ik in mijn pauze in het juiste postvakje en alles was geregeld.

’s Middags had ik een vergadering. In diezelfde vergadering vroeg een andere nieuwe collega wat er gedaan moest worden als een leerling een proefwerk niet had kunnen maken wegens afwezigheid. “Dat is heel simpel. Maak een afspraak met de leerling voor donderdag- of vrijdagmiddag, meld de leerling aan via internet en stop het werkje in de postvak.” Shit, fuck, fuck, fuck. IK WAS STIJN VERGETEN AAN TE MELDEN VIA INTERNET! Ik kon mezelf wel schieten, echt waar.

De volgende dag liep ik de school binnen en het eerste dat ik deed was in mijn postvakje kijken. Ik hoopte dat het voor één keer niet erg was dat ik vergeten was om de leerling via internet aan te melden. Maar helaas, mijn postvakje was leeg. Misschien komt het vanmiddag pas, duimde ik, maar mijn begeleidster hielp me al snel uit die droom. “Aan het eind van de dag leggen ze alles in de postvakjes. Als je het niet hebt gekregen, heeft Stijn het dus niet kunnen maken.” K.U.T.

Toen de klas van Stijn binnen kwam, liep Stijn meteen naar mijn bureau. Ik verontschuldigde me wel tien keer, maar volgens mij was ook dat niet genoeg. Ik gaf Stijn de keuze om het proefwerk in de les of in de pauze te maken (hij koos voor de optie ‘in de pauze’, wie doet nou zoiets?...) en nadat ik hem nog eens vijf keer mijn excuses had aangeboden, was het volgens mij wel weer goed.

“Volgende keer moet je maar niet meer ziek zijn tijdens een proefwerk, oké?”

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten