vrijdag 3 augustus 2012

Tip: Respecteer je stagementor (#1)

Alle tips zijn afkomstig uit het boekje “282 tips voor leerkrachten”, uitgegeven door de Algemene onderwijsbond.

Ik heb ervoor gekozen om deze tip als eerst te gebruiken, omdat deze heel nauw samenvalt met mijn post voor komende dinsdag. Elke dinsdag vertel ik iets over mijn ervaringen, aanstaande dinsdag zal in het teken staan van mijn stagebegeleidsters.

Hoofdstuk 1, tip 3: Respecteer je stagementor
Heb respect voor je mentor. Natuurlijk moet je kritisch kijken naar zijn manier van lesgeven. Misschien doet hij wel dingen die jij nooit zou doen, maar respecteer zijn manier van lesgeven. Leer van hem en veroordeel nooit! Je mag van je begeleider verwachten dat hij jou ook respecteert.

Gedurende mijn opleiding heb ik bij enorm veel docenten hun lessen bekeken. In eerste instantie was dit omdat het roostertechnisch beter uitkwam, maar een heel groot bijkomend voordeel is dat alle docenten op een andere manier lesgeven. Vaak is er wel iets in een docent wat jou aanstaat en wat jij ook wilt gebruiken in jouw lesstijl. Daar tegenover staan honderden dingen die jou niet aanstaan. Ik heb zelf eens meegemaakt dat een docent tegen de kinderen schreeuwde of vertelde dat de kinderen dom zijn. Of ik dan nog respect voor zo iemand heb? Het kost me in ieder geval heel veel moeite. Tegen leerlingen schreeuwen kan ik me nog voorstellen. Een docent kan boos worden en uit zijn slof schieten. Maar zeggen dat de leerlingen dom zijn? No way. Ik vind het zelf heel belangrijk dat de leerlingen zelfvertrouwen hebben en daarom strooi ik ook vaak met (gemeende) complimenten. Een docent die tegen iemand zegt dat hij/zij dom is, daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Zijn manier van lesgeven én zijn manier van oordelen ten opzichte van mij heeft er dan ook voor gezorgd dat ik snel weg was op deze stageschool.

In de jaren erna zijn er nog genoeg momenten geweest dat ik bij het bekijken van een docent dacht: dat zou ik anders doen. Of ik dan nog respect heb voor hem/haar: JA! Iedereen heeft een andere lesstijl en het is een hele kleine kans dat een docent precies zo lesgeeft als jij ook wilt doet. Dat zou ook raar zijn, want geen mens is hetzelfde. Toch kun je ook van deze docenten heel veel leren. Want werkt bijvoorbeeld jouw methode van nakijken niet? Probeer dan eens een manier die je hebt afgekeken van een andere docent. Er is altijd wel iets wat wel werkt.

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten