vrijdag 22 juni 2012

Laatstse schooldag

Ik vond het vroeger geweldig om mijn laatste schooldag te hebben. Op de basisschool mochten we spelletjes van huis meenemen en deze met elkaar spelen, op de middelbare school keken we vaak een filmpje. Nu ik (bijna) docent ben, kijk ik toch heel anders tegen zo’n laatste schooldag aan. Het is leuk om met je leerlingen een spelletje te doen of een filmpje te kijken, maar het is een stuk educatiever (en leuker) als je dit in combinatie doet met het vak.

Een leuk spel wat mij is bijgebleven is het “Ik hou van Wiskunde”-spel. Ik heb dit zelf, helaas, nooit uitgevoerd, maar een medestudent van mij wel. Wat hij precies heeft gedaan in zijn les weet ik niet, maar ik – als groot fan van Ik hou van Holland – kan zelf best wat leuke dingen verzinnen die je in deze les zou kunnen uitvoeren.

Verdeel je klas in groepen van vier en zet ook de tafels in groepjes. Zorg voor voldoende creativiteit, want dat zul je nodig hebben bij het voorbereiden van dit spel. Verzin leuke spellen die lijken op de spellen uit het Tv-programma en die je kunt combineren met wiskunde (of een ander vak, uiteraard). Hieronder enkele voorbeelden.
Spellingsronde:Laat de leerlingen lastige woorden spellen, zoals “parallellogram” en “Pythagoras”.
Openvragenronde: Stel een open vraag aan de leerlingen over de stof die ze tot dan toe hebben gehad.
Geslotenvragenronde: Stel een gesloten vraag aan de leerlingen over de stof die ze tot dan toe hebben gehad.
Snelle rekensom: Geef een rekensom aan de leerlingen. De leerling die de som als snelst heeft uitgerekend, wint de punten.
Schattingsvraag: Stel een schattingsvraag. De leerling die het dichtst bij het antwoord zit, wint de punten.
Er zijn natuurlijk nog meer spelrondes te bedenken.
Laat uit ieder groepje iemand naar voren komen om een vraag te beantwoorden of om een woord te spellen. Heeft de leerling een vraag goed? Dan krijgt het hele groepje een punt erbij. Heeft een leerling de vraag fout? Dan krijgt het groepje uiteraard geen punten.
Zorg voor een leuk (wiskundig) prijsje achteraf, zodat de leerlingen ook iets hebben om voor te strijden! En beschik je over een smartboard of een ander elektronisch bord? Maak er gebruik van door daarop de punten te noteren of door de titels van de spelrondes erop te projecteren.

Dit spel is niet alleen leuk om uit te voeren op de laatste dag voor de vakantie, maar ook de laatste dag voor de kerstvakantie. Helemaal leuk om de wiskundevragen af te wisselen door vragen met betrekking tot Kerst en Oud & Nieuw!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten